Cornelia
    De enda programmen som har lockat mig är samhälle och estet. Estet har jag alltid känt har varit rätt, jag älskar musik och lär mig gärna mer. Men jag har aldrig spelat mina instrument, konkurerat med mina vänner eller känt att musiken har varit en tävling - eftersom jag alltid känt mig lite bättre än de andra.
    Jag har varit jätte säker ändå tills nu, när man ska välja vad man vill. Jag har svårt att tro det, men jag har en känsla av att jag kommer få en negativ inställning till musiken, eftersom det kommer ta mycket av skoltiden, kommer ha mycket press på mig.

    dessutom har jag ocksp varit säker på vilken skola jag skulle gå på, men jag känner mig väldigt osäker nu. Skolan jag funderar på är ganska trång, ligger mitt inne i centrum av en stad, lågt tak och det finns inte så många ställen där man kan ta det lugnt på.
    Jag är lite klaustrofobisk av mig och får lätt ångest om jag känner mig instängd och går gärna utanför skolan för att lugna ner mig. Men om jag ska känna mig stressad på skolan med utrymmet och sen när jag går ut, ser jag bara massa springande förvirrade människor... jag vet inte om jag kommer klara av det.

    Eftersom jag är så otroligt sen ut med att komma på detta, så har nädtan alla skolor redan haft sitt öppethus. Det börjar dra ihop sig och jag blir bara mer osäker...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vad viktiga saker du har kommit på så här i sista minuten! Som tur är har du ju ett omval i april-maj - så du kan ju faktiskt fundera vidare även om du väljer i första omgången. Det som du får fundera vidare på verkar ju just detta att musiken även nu träder in i din skolvärld med prestationskrav om du väljer Estetiska programmet- kanske du behöver lite mer tid till att fundera på det? Du kan ju gå på Öppna hus inför omvalet och då fråga elever där om deras erfarenhet så du får lite insikter från de som går ettan och kanske haft samma tankar.

    Din känsla av en trång skola känns ju dock väldigt viktigt! Hur allvarlig är din klaustrofobi - kan det vara en vanesak - att du vänjer dig vid miljön efter ett tag? Eller är det allvarligare än så och något som du kanske ska prata med vårdcentral/kurator om och konfrontera? Svårt för mig att bedöma efter din korta beskrivning hur mycket detta betyder för ditt val.

    /Lena, Syv