Hej Elias,
    godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 i grundskolan krävs för att bli Behörig till alla svenska nationella gymnasieprogram. Just El-och energiprogrammet kräver rätt så bra mattekunskaper. Vår erfarenhet är att om man endast har E betyg som inte åtminstånde är på gränsen till "D-betyg", har man mycket svårt att klara EE-programmet. Jag tycker personligen att man skulle kräva lägst C-betyg i matte från grundskolan för antas till EE-programmet, för att det är då man har förutsättningar att klara den utbildningen (vad gäller matte; sedan ska man ha andra förutsättningar också...!).

    Dock kan ändå formell möjlighet finnas att anta en elev till "EE" (IM: Programinriktat val); om du har godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk), engelska och fyra andra ämnen från grundskolan, Och om den gymnasieskola du vill komma in på "öppnar" någon plats för Programinriktat val (vilket inte alls säkert att skolan kommer att göra), då kan några elever tas in inom "den kvoten".
    Jag vet dock inte om det är en hållbar lösning, för att eleven måste  i så fall läsa matte "i kapp" - alltså läsa allt annat + grundskolemätte (läsa mer än andra elever på programmet) - för att ingen sänker ju kraven för behörighet till Elektriker och trots att man från början hade sämre utgångsläge - ska man ändå komma i mål samtidigt som de andra... vilket kanske inte ens är möjligt. Givetvis kan det finnas några fall då eleverna har lyckats med det, men jag tror inte det är många.

    Om eleven som vill komma in på EE, ej har godkänt betyg i matte skulle jag rekommendera följande:
    - se om det går att gå om årskurs 9 i grundskolan;
    - utreda om kanske dyskalkyli ligger till grund för matte-svårigheter och i så fall har eleven rätt att få hjälp av speciallärare, vilket i vissa fall kan göra underverk på kort tid;
    - fundera på Yrkesintroduktion; en utbildning där målet är att bli anställningsbar (men inte nödvändigtvis få "gymnasiekompetens").

    Vänligen
    ANNA