Oliver
    Hej!
    Jag gick ut teknikprogrammet förra året med F i mattematik 3c och Kemi 1. Läser i dagsläget naturkunskap 1b och mattematik 3c på komvux. Kommer jag få högskolebehörighet om jag bara får godkänt betyg i naturkunskap 1b?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!

    Vad som menas med "högskolebehörighet" kan vara några olika saker. :)

    1.  har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet?

    2. vilka är behörighetskraven för just den högskoleutbildningen som du vill gå?

    Till högskola måste man ha Grundläggande behörighet (alltid) och Särskild behörighet (ofta).

    Du kan läsa mer om det på den här sidan och svara på mina två frågor, ovan.

    Hörs!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar!
    • : Jag gick ut med studiebevis, som jag förstog det då så fattades 50 poäng för att jag skulle fått examensbevis. De högskoleutbildningar jag är intresserad av kräver inte kemi 1 eller Mattematik 3c
    • Liselotte : Jag skriver nu ett nytt svar till dig. L.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver!

    du behöver få ut ett Examensbevis från Komvux. annars så kommer du inte få Grundläggande behörighet.

    Om det fattades 50 poäng när du slutade på gymnasiet, då måste det vara så att du hade godkända betyg i 2200 poäng och nu när du får 100 till godkända poäng, kommer du att ha 2300 godkända poäng.

    För Examensbevis från Komvux räcker det med 2400 poäng men alla måste inte vara godkända. Dock är det fördelaktigt för dig att försöka få ännu 100 till godkända poäng och få Examensbevis utan några F i. Du behöver ej läsa exakt samma kurser som du läste på gymnasiet.

    Du kan få Examensbevis med 100 poäng F och 2300 poäng gokända - dvs sammanlagt 2400 poäng från Komvux.

    Du bör i så fall ansöka om att få ut Examensbevis. Exakt hur "proceduren" ser ut är det olika i olika kommuner. På vissa komvux räcker det att man bara säger till men på andra måste man först göra planering av Examensbevis med SYV på komvux.

    Hör med komvux i din kommun vad de vill att du ska göra för att få ut ditt Examensbevis.

    Lycka till!

    L.

    Liselotte