6089383

    Jag går i grundskolan och har klarat vissa gymnasiekurser, och då fick jag veta att man har rätt till en sk: prövning. Men den ända kommunen har i sitt gymnasie är i februari. Då går jag inte längre kvar i kommunens skolor och kan då inte gå på den.
    Får en kommun göra så? Om jag har rätt till något så behöver väll kommunen erbjuda det under min skolgång hos dem.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Om jag förstår dig rätt så går du i årskurs 9 men redan har klarat någon eller några gymnasiekurser, men kan inte få betygen i de kurserna och vill få betygen genom prövning. I din kommun är prövningsperiod i februari och då är du inte är kvar i kommunen - stämmer det som jag har uppfattat din situation? Och du frågar om kommunen får "göra så"?
    ***
    Jag vet inte varför du skulle behöva få betygen i några gymnasiala kurser redan nu... Du ska väl gå på gymnasiet? Och då läser du gymnasiala kurser när du går på gymnasiet. Är du jätteduktig och kapabel att klara av läsa på högre nivå än resten av klassen, så är det jättebra men lärare kan även inom grundskolekurserna ge uppgifter till elever som har för avsikt att eleven fördjupar sig i ämnet och detta utan att hen ska läsa en gymnasiekurs.
    Saken är den att om du skulle få några godkända gymnasiala betyg redan innan du börjar på gymnasiet, så behöver du inte läsa de kurserna sen, och risken är därför stor att du läser på gymnasiet på Deltid och med det inte har rätt till studiehjälpen/bidraget från CSN. Endast heltidsstudier på gymnasienivå ger rätt till studiehjälpen/studiebidraget från CSN.
    Om du vill ha pengarna från CSN när du går på gymnasiet, kommer dua troligtvis behöva läsa om samma kurser i vilka du redan har godkända betygen (för att komma upp till heltidsstudier). Så, först ska du kämpa för att få göra prövningar, betala 500 kr per prövning och sedan antingen förlora rätten till studiebidraget på gymnasiet eller gå om samma kurser i vilka du redan har godkända betyg? Vad kan detta vara bra för?
    Jag ser ingen vinst i att du redan innan du börjar på gymnasiet får något eller några gymnasiebetyg. Det finns en anledning till varför grundskolorna ej har rätt att sätta gymnasiala betyg (läs ovan i mitt svar).
    Att du har kunskaperna är det jättebra! Du kan då sikta på alla de högsta betygen och dessutom ha tid och ork att ha en hobby eller kanske jobba extra vid sidan av studierna!
    Med det sagt, så kan det givetvis finnas några "extrema" situationer när eleven är särbegåvad och klarar av få godkända betyg i ALLA gymnasiala kurser som läses på ett visst program under årskurs 1 redan innan hen börjar på gymnasiet, och i så fall skulle den eleven kunna börja i år2 på gymnasiet direkt (då "sparar" hen ett år och kan komma på en eftergymnasial utbildning ett år tidigare).
    En annan situation där det är "befogat" att försöka få några gymnasiala betyg redan innan man börjar på gymnasiet är om man elitidrottar eller jobbar (t.ex som artist) där man reser i jobbet och är därför borta från skolan i några veckor eller t o m månader varje under varje läsår.
    Men för de allra flesta elever finns det inga fördelar i att få några gymnasiala betyg innan de börjar på gymnasiet. Om du ändå vill försöka få ett eller flera betyg genom prövningar, så har du rätt att söka göra prövningar (så länge du inte är gymnasieelev) i alla de olika svenska kommuner (behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd). Elever som är inskrivna på gymnasiet har rätt att göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola.
    Du eller dina vårdnadshavare får också gärna samråda med skolverket. Tel.nr 08-52733200. Ni kan be att få prata med en jurist som är kunnig i skoljuridiska frågor (tänker här på din fråga om kommunen får "göra så"?).

    Liselotte
    • :

      Det finns en massa bra andledningar till att få gymnasiebetyg i grundskolan, i mitt fall kommer jag kunna ta flera kurser inom det/liknande ämnet jag är bra på(på den skola jag vill komma in på). Är inte det studie på fulltid/heltid? Och hur söker man till prövning?

    • Mikael :

      Om din gymnasieskola inte i sitt utbud har fler/liknande kurser som du vill läsa eller om de lektioner inte passar in i ditt schema så ska du inte kunna läsa de kurserna. Till prövningar anmäler man sig på komvux eller på prövningsenheten, olika i olika städer. I Gbg finns prövningsenheten. I de flesta städer finns info om prövningar på komvux webbplats. Det finns tyvärr ingen samlad info om alla prövningar i alla städer. Sök info i första hand på kommunernas hemsidor i de kommuner som ligger nära där du bor. Du kommer behöva resa till prövningsplats minst 2gånger: för den skriftliga delen och sedan för den muntliga; i fysik och kemi finns även tredje del: laborationer.