Jonas
    Hej! Jag läser handel & administration programmet och behöver 2500 poäng för att kunna ta gymnasiet examen har 2800 poäng i slutet av året undrar om jag ta bort matte 2a frågan är om jag vill läsapå högskokan vidare har den matte 2a meriet poäng om jag får ett E???!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    godkänt betyg i matematik 2 räcker både för att bekräfta att man är Behörig till de utbildningar som kräver matte 2 betyg och för att få meritpoäng.

    Högre betyg ger fler fördelar.

    Matematik 2 ger + 0.5 meritpoäng, om man på högskolan söker till en utbildning som ej kräver särskild behörighet inom matematiken.

    Om du har 2800 poäng betygsatta, kommer 300 poäng markeras med "U" /utökat/. Och de kurser som i examensbeviset är markerade med "U" räknas in endast i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas inte betygen i "U"-kurser in, över huvudet taget.

    Vänligen
    ANNA