Jag ska till hösten börja årskurs två i ekonomiprogrammet och undrar om man får välja själv vilka kurser man vill läsa? Eller måste man följa skolans kursupplägg? Kan man inte anpassa den efter sig själv?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Får man själv välja vilka kurser man vill läsa?
Jag ska till hösten börja årskurs två i ekonomiprogrammet och undrar om man får välja själv vilka kurser man vill läsa? Eller måste man följa skolans kursupplägg? Kan man inte anpassa den efter sig själv?
1 Svar
jag läser i din fråga att du önskar större valfrihet vad det gäller kurser på gymnasiet. Jag förstår din önskan & vet att det finns en hel del gymnasieelever som funderar på samma sätt som du gör.
Jag kommer i mitt svar förklara reglerna så som de ser ut idag & följande gäller:
man måste i stort sett följa den så kallade "programstrukturen" på det gymnasieprogrammet som man går på. Alla gymnasiegemensamma & programgemensamma kurser är obligatoriska.
Det som man väljer själv är följande:
1. inriktning på programmet /bland dem, som erbjuds på din skola/;
2. 200 poäng inom Individuellt val;
3. temat för Gymnasiearbete, 100 poäng;
4. man kan be att få läsa "en utökad kurs", 100 poäng - om man behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning;
5. kurser inom Programfördjupningar, på Ekonomiprogrammet är det 300 p.
Angående 200 poäng Individuellt val och 300 poäng Programfördjupningar, titta in här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf (Se vilka kurser som finns inom Programfördjupningar på Ekonomiprogrammet & längst ner till höger ser du - Garanterat valbara kurser). Din skola måste ge dig möjlighet att välja 200 poäng av dem kurser som är garanterade, men ofta har man, som elev, mycket större valmöjlighet. Du får i princip önska dig vilken kurs som helst av dem, som finns på din gymnasieskola men det är inte säkert det går att ordna "det praktiska" kring detta. Det största problemet kan bli att undvika schema-krockar (att du inte får flera ämnen på schemat samtidigt).
Om vi lägger ihop alla de valbara poängen, så blir resultatet att du väljer upp till en fjärde del av din gymnasieutbildning /och detta bortsett från att du även väljer inriktning inom programmet/ - på så sätt gör du din gymnasieexamen lite till "din egen", i alla fall med din personliga "touch".
Jag förstår att det kanske inte är det svaret du får nu, som du hoppades på. På ett sätt, så förstår jag dig mycket väl & håller med dig om att större valmöjlighet skulle vara önskvärt. Å andra sidan, så ser jag alla de praktiska hinder både under gymnasietiden och även efteråt (om alla elever plockar fritt vilka kurser de vill på gymnasiet, blir det omöjligt för arbetsgivare och för anordnare av högre utbildningar - såsom yrkeshögskole- och högskole/Universitetsutbildningar att bedöma de sökandes förkunskaper).
Jag tycker att du ställde en mycket intressant och viktig fråga, som säkert intresserar väldigt många personer, som på olika sätt berörs (gymnasieelever, lärare, föräldrar, arbetsgivare m fl).
Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
Återkom gärna om du har fler frågor.
Milla SYV
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga