Nahla
    Hej!
    Jag läste klart mitt första gymnasieår i år, jag går på Naturlinjen. Jag fick dåligt betyg på nästan allt och jag fick F på Kemi 1 och Samhälle. Jag hade hög frånvaro för att jag inte tyckte om mina lärare. Efter ett tag då jag försökte anpassa mig bättre i klassen gick det lite bättre. Men jag hade ändå svårt att vakna upp på morgonen... Matte, Kemi och Fysik var inte så lätt som jag trodde och jag hade svårt att förstå det mesta, och hade det ännu svårare att plugga hemma då det inte fanns någon som kunde hjälpa till. I framtiden så vill jag bli läkare, detta är inte något jag kom på nyss utan denna tanke har jag haft sen barnsben. Jag har tänkt på att hoppa av NA linjen och gå om ettan fast lästa VO istället. Och efter studenten så tar jag ett naturvetenskapligt basår och pluggar på ämnen som behövs för att söka in till läkarprogrammet, vare sig det är i Sverige eller utomlands. Min fråga är borde jag fortsätta med NA-linjen och gå ut med dåliga betyg eller borde jag bara byta linje (till VO eller annat) och förhoppningsvis få bra betyg under mitt naturvetenskapliga basår?? :D
    • Anna : Hej, Nahla! Hur går det för dig? Hör av dig och berätta vad du gör nu. Har du någon fråga som SYV kan hjälpa till med, är du välkommen att ställa den! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nahla,
    för att bli behörig till läkarutbildningen måste man ha minst betyg E i Kemi, Fysik, Matte samt ha Gymnasieexamen från högskoleförberedande programmet /alt. yrkesprogram men där krävs det också att man har läst & fått godkända betyg i Svenska 3 och Engelska 6, som inte ingår i yrkesprogram/.

    Sedan räcker det inte med att bara ha E i kurserna för att konkurrensen är tuff för att komma in på Läkarprogrammet på Universitetet i Sverige.
    Du har tankar på att kanske läsa läkarutbildning utomlands, vilket kan vara en framkomlig väg att gå.

    Om du inte alls trivs på ditt gymnasieprogram & inte får godkända betyg, så kanske det blir bäst att byta program.
    Det finns möjlighet att söka kurser på KomVux efter gymnasiet för att komplettera & bli behörig.

    På tal om frånvaro från lektionerna: känner du till de nya reglerna om att skolan är skyldig att rapportera till CSN när en studerande varit frånvarande /utan läkarintyg/ i 4 timmar under en kalendermånad, och då dras Studiehjälp in. För att få tillbaka studiehjälp /1050 kr./ måste man vara 100% närvarande i skolan under minst en hel månad.

    Du är öppen för möjlighet att byta till VO eller ngt annat program. Här http://www.gymnasieguiden.se/program kan du läsa om alla program.

    Jag vet inte var du bor, kan därför inte skicka en direkt länk till alla skolor på din ort, men du kan själv söka här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium.

    Om du hittar ett program som du vill byta till, bör du snarast kontakta den skolan där du vill gå - för att få reda på om det finns lediga platser.
    Du är välkommen med fler frågor. Ställ en ny fråga hellre än att skriva en kommentar. Vi ser de nya frågorna först & prioriterar dem.

    Hälsningar
    Mikael SYV