Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32196 frågor besvarade.
Frågor angående spanska 3 och 4?
1Poäng
Ossian
Hej!
Har svårt med spanskan och undrar om man på något sätt kan välja bort spanska 4 men välja till något för att få de meritpoäng man inte får, jag går sambeteende på samhällsprogrammet.
Har även en fråga, enligt vår lärare är det nationella proven som gäller, om man får A-C på alla prov innan nationella proven och sedan får ett E så är E det betyg man får, eftersom det då är ”nivån man ligger på” i slutet av terminen, det är frustrerande då hela året tydligen inte spelar roll och att om man har en dålig dag och får F så är det kört, även om man får F i ett av de 4 momenten så blir det F, är det här rättvist? Ligger nog på E nivå så är väldigt orolig och det är väldigt många som undrar samma sak, snälla svara!
Tack
Hej Ossian, som jag ser, ställer du tre olika frågor:
1. moderna språk på samhällsvet.programmet - för att uppfylla kraven för examensbevis måste man ha betyg (även F betyg är ju betyg) i 2 kurser moderna språk; det är OK att ha betyg i exempelvis spanska 3 och tyska 1 eller spanska 3 och franska 1 eller t om i kurser inom ämnet "modersmål", men endast om modersmålet är ett annat språk än svenska språket;
2. du undrar också om det att "kompensera" med förlorade meritpoäng om man ej får max inom moderna språk, som är 1,5. Se gärna info på Gymnasieguiden/Merit - kort svar: det går att uppnå max i merit även utan meritpoäng för moderna språk;
3. du frågar också om hur det är möjligt att få samma betyg som man får på Nationella provet eller Slutprovet, även om man låg på högre nivå under kursens gång. Svar: det är läraren som sätter betyg och SYV är inte expert på betygssättningen. Men jag kan ändå försöka förklara: under kursens gång går man igenom endast Delar av det som ingår i kursen... vi kan jämföra med att man springer 5 km lopp... Löparen A var först vid 1 km kontrollen och vid 3 km kontrollen men sedan kom sist av alla - omsprungen av de övriga löpare, till mål (eller kanske inte alls kommer till mål, utan avbryter loppet) - ska då löparen A få guldmedalj? Hen var ju först under en stor del av loppet. Det är alltså, vad man uppvisar vid "målgången" som gäller. På vägen mot mål får man uppmuntran i form av "betyg på delar av kursen", som också funkar som en "fingervisning" - hur man "ligger till" så att man kan, om man har kapacitet till det, "skruva upp tempot" om man får lägre del-kurs-betyg än man tycker att man har kapacitet till att få. Precis som en löpare: om man håller mycket låg tempo i början och i mitten, hinner man inte komma i mål inom "rimlig tid" (man kan alltså inte räkna med att lära sig allt man behöver kunna få att få högt betyg under de sista dagarna - utan man måste lära sig tillräckligt mycket även under kursens gång. Hoppas mitt svar blir till hjälp! *** Vänligen ANNA
Frågor och svar taggade med 'särskilda behov' (7 st.)
Hej Ungdom med NPF samt ångest som råkat illa ut under skolgången och nu inte orkar vara i skolmiljö längre vill kunna plugga hemma åtminstone ett tag och få återkoppling via skoldator (är på IM-programmet) men enligt skolan skulle det...
Milla : :
Hej!På uppdag av skolverket genomförs distansundervisning på Korrespondensgymnasiet men den skolan erbjuder inga IM-program, endast några få högskoleförberedande gymnasieprogram.I den... Läs hela svaret
Hej, har en dotter med båda ADD och Språkstörning - vilken hjälp finns att tillgå? Vad är skolorna skyldiga att hjälpa till med? Skiljer det sig mellan kommunala skolor och friskolor?
Milla : :
Hej,jag vill direkt säga att jag kommer inte kunna ge dig ett konkret och fullständigt svar. Jag kan endast förklara vilka olika sätt eller vägar det finns att komma fram till vilken skola och utbildning som passar... Läs hela svaret
Hej, Finns det gymnasieskolor som har mindre klasser eller grupper om man har adhd och/eller dyslexi? Där man får extra stöd samtidigt som man kan läsa högskoleförberedande gymnasielinje?
Milla : :
Hej Moa,ja, sådana alternativ finns på gymnasieskolorna. Vi samlar information om gymnasiestudier för elever med särskilda behov - på gymnasieguiden.se/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Anna: :
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret
hej! Min son har haft en knagglig tid på högstadiet och våren -20 fick vi diagnosen (äntligen) adhd. Tyvärr togs den extra anpassning och resurs han haft bort lagom till start av 9:an, pga resursbrist i skolan, trots att det stod klart och tydligt i utredning att...
Anna: :
Hej Cecilia!Jag antar att behovet av rätt stöd för din son inte har försvunnit (i alla fall inte ännu) och då gäller det att inte bara "komma in på... Läs hela svaret
Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...
Anna: :
Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret
Om en elev behöver en personlig assistent i grundskolan finns det då möjlighet att han får det även på gymnasiet?
Milla : :
Hej Mats!
Det är ingen fråga som en Studie- och yrkesvägledare kan svara på.
Biståndsbedömare på Socialtjänsten eller andra personer som är anställda för att just göra sådana bedömningar - får fatta beslut.
Jag hoppas att... Läs hela svaret