Julia
    Hej!
    jag är super intresserad av humanistiska programmet och det är det jag söker till nu till höst. Det passar mig som handsken. Men det är ju ett högskoleförberedande program.

    Det är dock så att jag egentligen vill bli florist.
    Men jag vill inte gå hantverk med inriktning till det. Då undrar jag om jag skulle kunna gå HU som gymnasium och sen gå högskola fast kanske en yrkeshögskola?
    Jag vill väldigt gärna jobba med hantverk inom framtiden helst som florist men gärna också möbel tapetsör. Jag skulle gärna vilja utföra dessa jobb i utlandet. Därför passar det perfekt med en gymnasieutbildning på humanistiska. Skulle jag bli antagen till en yrkeshögskola? Eller är det mest dom som gått det gymnasieprogrammet som kommer in?
    • : Det är mycket svårt att få ett yrkesutbildning efter gymnasiet. Florist kan man läsa till på privata skolor, men det är långt ifrån gratis - man måste vara beredd att betala minst 60 000 kr. och så får man oftast inte någon rätt till studiestöd under studietiden. Vill man lära sig ett yrke, som florist eller möbeltapetserare, som du vill - sök den utbilnding på gymnasiet. Av någon anledning så tror folk att det finns eftergymnasiala möjligheter som är gratis och som är lätt att komma in på - men det stämmer inte.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Det är jättebra att du vet vad du vill bli när du blir stor - Florist och/eller Tapetserare. Och jag vill direkt svara dig att jag råder dig söka Florist på gymnasiet och sedan en yrkeshögskoleutbildning Tapetserare - på så sätt kan du få båda de yrkena.

    Angående yrkeshögskoleutbildningar: Myndighet för yrkeshögskola beviljar nya Yrkeshögskoleutbildningar eller nya starter på redan befintliga utbildningar - hela tiden och ofta med kort varsel. Vi vet idag inte vilka YH som kommer att finnas när det blir dags för dig att söka till eftergymnasiala utbildningar.

    Idag är situationen sådan att ingen Floristutbildning finns inom Yrkeshögskola. Tapetserare finns det 2 utbildningar i hela Sverige och den ena är förlagt till Tibro (som ligger 2 mil från Skövde och 3 mil från Karlsborg) och den andra - till Dals Långed som ligger 7 mil från Vännersborg, 6 mil från Säffle och 11 mil från Karlstad (nära Åmål - 4 mil till Åmål från Dals Långed). Behörighet till YH Tapetserare får du med gymnasieexamen från valfritt gymnasieprogram, dvs det skulle vara ok att söka den efter humanistiska programmet. Som det är nu, så finns det 6 utbildningsplatser per termin i Tibro och 3 utbildningsplatser per år i Dals Långed, dvs folk från hela Sverige konkurrerar om de få platserna (15 utbildningsplatser per år för hela Sverige) - det kan därför bli väldigt svårt att komma in. Och när det blir dags för dig att söka, så kanske en sådan utbildning eller någon liknande utbildning inte finns över huvudet taget.

    De Yrkeshögskoleutbildningar som finns idag kan du hitta på www.yhguiden.se

    På grund av att det är väldigt svårt att hitta möjlighet att utbilda sig till Florist efter gymnasiet, råder jag dig söka gymnasial utbildning Florist - på Hantverksprogrammet i första hand och Tapetserare - i andra hand. Om du vill jobba utomlands, läs det språket som talas i det landet där du vill jobba - så mycket språk som möjligt. Språk kan man, förutom gymnasiet, läsa även på kvällskurer på olika studieförbund. Man kan också bedriva självstudier i språk eller hitta någon kurs via internet.

    Om det är så att du har bestämt dig för att söka till Humanistiska programmet, så ska jag inte försöka att övertala dig att ändra dig. Men du måste veta att det kan bli väldigt svårt och kanske t o m omöjligt att utbilda sig till Florist eller till Tapetserare efter gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare