Emil
    Hej!
    Går första året teknik just nu men har ansökt om att byta till musik till hösten.
    Linjen jag går nu gör mig stressad och ger mig ångest. Funderar på att hoppa av och sen börja musik till hösten.
    Undrar om ni har några råd om vad som är bäst att göra.
    Må dåligt och kämpa igenom terminen, hoppa av eller ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emil,
    det är bättre om du försöker läsa så gott du kan eller byta till något annat program nu på en gång SAMTIDIGT som du söker till nästa års antagning åk1. Du skriver att du har ansökt om att "byta" men du kan inte byta till att börja åk2, om du SÖKER till åk1 - då konkurrerar du om utbildningsplats och dina konkurrenter är elever som läser åk9 nu och vi vet ej vad de kommer att få för betyg eller vilka utbildningar på gymnasiet de kommer att söka. Det finns ingen garanti att du kommer in på den utbildning som du vill komma in på. Jag hoppas givetvis att du kommer in, men ingen kan garantera det.
    Du ökar dina chanser att komma in om du söker till flera olika skolor och du försämrar inte dina chanser att komma in till nästa höst om du läser på gymnasiet nu.
    De alternativ att studera nu för dig är
    1. byta till IM, Individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    2. något annat gymnasieprogram (där det finns plats och om rektor tar in dig)
    3. stanna på ditt program och fortsätta läsa så gott det går resten av terminen

    Fördelar med att läsa är att du har rätt till Studiebidrag (1050 kr. från CSN), du lär dig saker som du kommer att ha nytta av senare i livet. Dessutom, så är du inte myndig och du får inte "hoppa av" skolan utan att dina vårdnadshavare godkänner det. Du är under 20 år och kommunen har uppföljningsansvar för dig. Uppföljningsansvariga kommer att söka upp dig för att motivera dig att söka jobb, gå utbildning eller delta i något projekt. Om du kunde hitta en arbetsgivare som anställer dig nu och fram tills skola börjar i augusti, då skulle jag säga att det är OK, då kommer du att få arbetslivserfarenhet under några månader men att du skall vara hemma utan någon sysselsättning, tycker inte jag är bra alls.
    Ang. anställning - så finns det ett nytt bidrag som Arbetsgivaren kan söka på Arbetsförmedlingen om de anställer unga utan arbetslivserfarenhet, det heter Yrkesintroduktonsanställning. Läs på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Yrkesintroduktionsanstallning.html
    Om du nu på en gång sätter igång och letar efter en arbetsgivare som vill anställa dig, och byter i så fall från studier till arbete - det tycker jag är en mycket bättre lösning än att "hoppa av" skolan.

    Fråga på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-umea eller på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/waldorfgymnasiet-umea om de har plats på Estetiska programmet, Musik - och kan ta in dig nu på en gång, då byter du men du får samtidigt söka till nästa år åk1 till andra skolor.

    Jag har berättat nu vad jag tycker och vilka förslag jag har för dig.
    Min förhoppning är att du kommer att lyssna på mina råd & kommer att kontinuerligt ha sysselsättning i form av studier eller arbete!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare