Elin
    Hej!
    Vi 99:or gjorde nationella prov i matte förra veckan och jag kände direkt att "artans, detta kan inte jag riktigt" fast det var igentligen superenkelt bara att vi hade inte jobbat med det på flera år så jag hade behövt en repetition av det hela vilket vi inte hade! Vi har även haft en kass mattelärare på sistone!
    Jag har just nu D i matte och har haft det sedan VT i 8:an, innan dess hade jag precis fått ett E och innan dess hade jag F när jag var mindre. ( i 6:an,7:an)
    Denna terminen har jag dock bara presterat E på alla matteprov vi haft men nära att få D på dem ,så ungefär som förra terminen. MEN på nationella provet ringde min mentor (även en andra matte lärare till min klass) och sa att jag inte hade tillräckligt med poäng för ett E! Och det var det minsta jag räknat med ,jag hade egentligen räknat med C här, men jag blev jätte chockad och hon sa att jag bör ändra mitt gymnasieval, jag hade valt IB som första, sedan Naturvetenskapsprogram bara och det är det jag faktiskt vill, bara!
    Men eftersom att IB verkligen sägs vara så svårt och jag vet inte om jag vill det, och eftersom att Engelska inte är mitt modersmål och eftersom att jag inte ens fattar skiten på svenska kanske inte saker löser sig bara för att jag gör det på engelska?
    Så jag gick till min skolas SYV idag och ändrade mitt val, jag valde förstaval Naturvetenskapsprogrammet och som 2:a samma fast på en annan skola, och IB som 3:a men förmodligen kommer jag inte in där.

    Nu är det inte så att jag riskerar att få F i matte eftersom att jag har presterat så väl innan , men jag ligger på gränsen och jag får nu en sänkning från D till E i matte!
    Vi hade även NP i Fysik för några veckor sedan och där fick jag precis ett E, fysik har aldrig varit min starkaste sida men jag har alltid älskat fysik, vi har bara inte jobbat om det jag verkligen kan än, om något!
    Mina andra betyg är Fysik=E, Kemi=D, Biologi=D, Teknik=C, och SO-ämnerna Religion=C, Historia=C och Geografi=E, Samhällskunskap=D
    Tänker bara tillägga att jag har naturligt lätt för att argumentera och ordbajsa, och därför har naturligt lätt för Religion och Historia! Men det är ingenting jag vill studera vidare på eftersom att jag vill bli ingenjör.

    Så min fråga är egentligen, tror du att jag kommer klara Naturvetenskapsprogrammet? Min SYV sa att dem rekommenderar minst ett C i matte och NO-ämnerna när man går ut 9:an! Jag är ju inte ens nära där! Ingenting annat känns bra och jag har en stor klump i magen nu, känner mig alldeles gråtfärdig jag vet inte vad jag ska göra, och mina föräldrar vet om?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    Om du vill bli ingenjör, så är det kanske Teknikprogrammet som jag tänker på i första hand, inte Naturvetenskapsprogrammet.

    Ingenjör kan man bli även om man läser andra program, till exempel El/energi programmet eller Industritekniska programmet. Man lägger då till extra kurser i matte och för grundläggande behörighet. I "värsta fall" får man läsa kompletterande kurser på Komvux efter gymnasiet (en termin eller ett år) - eller Tekniskt basår på högskolan.

    Att gå ett yrkesprogram och sedan Tekniskt basår på högskola kan vara en bättre väg och detta pga flera anledningar:
    1. man får ett yrke som man kan "falla tillbaka på" - t.ex. elektriker eller tekniker inom industri;
    2. om man utbildar sig till ingenjör sedan, har man bättre förståelse för hur "det hela " går till om man börjar från början - med teknisk produktion "på golvet";
    3. efter ett Tekniskt basår på högskolan kan man få platsgaranti på ingenjörsutbildninen - så man garanterat kommer in på högskola;
    4. på ett yrkesprogram kan man bli Lärling och få 1000 kr. extra i månaden från CSN i Lärlingsersättning;
    5. det är lättare att få sommarjobb & extrajobb om man går ett yrkesprogram.

    Om du vill gå ett högskoleförberedande program (trots att det finns många fördelar med yrkesprogram) då skulle jag rekommendera Teknik (bl a pga det finns ett tekniskt fjärde år - man har, alltså, möjlighet att läsa på gymnasiet i 4 år och bli gymnasieingenjör om man läser Teknikprogrammet).

    Annars så kanske det är en bra idé att du söker Ekonomiprogrammet till en skola som erbjuder båda inriktningar: ekonomi & juridik. Inriktning läser man från åk2. På inr.Ekonomi läser man Matte 3 som en obligatorisk kurs och på inr. juridik läser man Matte 2b "bara" - du kan under åk1 känna på matte på gymnasiet och bestämma innan åk2 vilken inriktning du väljer.

    Du kan bli ingenjör i framtiden även om du läser Ekonomi eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Undrar varför du valde Naturvetenskapsprogrammet i första hand? Det är OK, man kan bli ingenjör efter NA, men jag tycker det finns mer fördelaktiga alternativ för dig.

    Du kan visa mitt svar för dina föräldrar, prata med dem och ni är välkomna att höra av er igen.
    Jag skall försöka ge så mycket hjälp jag kan för att stödja dig i ditt gymnasieval.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    Hej igen!

    Om du är säker på ditt val - Naturvetenskapsprogrammet - och dina föräldrar stödjer dig i ditt val (du är inte myndig och deras samtycke krävs) så är det så. Då söker du NA i första hand.

    Jag förklarade i mitt svar hur jag tänker och varför jag hade andra förslag men det är inte mitt beslut vad du väljer till gymnasiet.

    Ang. flight-crash investigator så är det olika yrkeskategorier som jobbar med det: bl a jurister, fotografer, ingenjörer. Val av gymnasieprogram är inte avgörande för dina framtida yrkesmöjligheter. Det går att komplettera efter gymnasiet - både på Komvux och på det Tekniska basåret på högskolan och även genom självstudier och efterföljande prövningar.

    Du uppgav i din fråga om att SYV på din skola rekommenderar att man har lägst C i matte & fysik för att lyckas på Naturvetenskapsprogrammet. Jag håller med. Jag skulle rekommendera exakt samma sak, men det är inte mitt beslut. Jag kan bara ge dig råd. Teknikprogrammet & Naturvetenskapsprogrammet - är två program som har den tuffaste matten av alla gymnasieprogram. Dessutom läser man kemi och fysik som obligatoriska ämnen. Det gör man inte på något av de andra program.

    Oavsett vad du och dina föräldrar bestämmer er för ang. ditt gymnasieval, önskar jag dig stort lycka till.
    Mikael
    • : Hej Mikael!
    • : Jag vill verkligen inte gå något annat program, verkligen inte yrkesförberedande och verkligen inte teknikprogrammet eftersom att skolorna där jag bor inte är bra, de som erbjuder teknik. Språk vill jag läsa och det erbjuder inte heller Teknikprogrammet. Jag har inte helt bestämmt mig än för vad jag vill bli men någonting åt det hållet och då vill jag gå Naturvetenskapsprogrammet, jag skulle även kunna tänka mig att bli lärare, kemist, forskare, advokat osv men allra mest skulle jag vilja bli "flight-crash investigator" om du vet vad det är.
    • : Jag är mer orolig bara över om jag kommer klara av naturvetenskapsprogrammet, alla säger att det är så svårt och det är as låg intagningspoäng där jag bor (växjö) eftersom att så få "vågar" ge sig in i skiten sägs det.
    • Mikael : Skriver utökat svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Jag vill ge dig tips på vår länksamling http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera med bra länkar för självstudier- bl a Tips om Studieteknik och bra sidor där hjälp med matten finns och även några andra ämnen också.

    Du kan, om du vill, oavsett vilket program du söker i första hand - bedriva lite självstudier. Då blir det betydligt lättare när gymnasiet börjar.

    Önskar dig stort lycka till med ditt gymnasieval & med allt annat!
    Håller tummarna för dig!
    ANNA