Mia
    Hej jag går första året på naturprogrammet och det går inte bra som jag förväntat. Jag hade väldigt hög merit när jag ansökte till gymnasiet och då många A. Nu går det verkligen inte bra i kemi och i matte då jag nästan får F. Även i några andra ämnen får jag låga betyg på som jag tidigare hade A i. Måste man ha A i nästan alla ämnen i naturprogrammet för att kunna bli ingenjör, läkare osv. Annars kan jag väl inte bli mycket med de låga betygen efter gymnasiet eller har jag behörighet till många högskolor/universitet, fast jag har låga betyg och låg merit? Om man inte får höga betyg i naturprogrammet, kommer man kunna bli ex läkare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,
    jag gissar att du med "naturprogrammet" menar NA, för annars kan man även mena NB. Du frågar om man med låga betyg kan bli läkare eller ingenjör.
    Jag börjar med yrket Ingenjör, som är ett samlingsnamn för ett mycket stort antal olika yrken. Du kan titta på ett antal "ingenjörsyrken" och utbildningarna finns inte endast på högskolenivå, utan även inom andra skolformer, t.ex som yrkeshögskoleutbildningar.

    Titta gärna på följande yrken:

    Anbudsingenjör

    Anläggningsingenjör

    Arbetsingenjör

    Automationsingenjör

    Betongingenjör

    Bildingenjör

    Brandingenjör

    Byggnadsingenjör

    Civilingenjör

    Civilingenjör i maskinteknik

    Civilingenjör inom bioteknik

    Dataingenjör

    Designingenjör

    Driftingenjör

    Ekoingenjör

    Elingenjör

    Elkraftsingenjör

    Energiingenjör

    Fartygsingenjör

    Fastighetsingenjör

    Flygingenjör

    Forskningsingenjör

    Gatuingenjör

    Geoingenjör

    GIS-ingenjör

    Gymnasieingenjör

    Högskoleingenjör

    Ingenjör i elektroteknik

    Ingenjör inom bygg

    Ingenjör inom data/elektronik

    Ingenjör inom maskinteknik

    Ingenjör inom stål- och metallindustrin

    Installationsingenjör

    Kartingenjör

    Kemiingenjör

    Livsmedelsingenjör

    Logistikingenjör

    Maskiningenjör

    Medicinsk ingenjör

    Medicinteknisk ingenjör

    Patentingenjör

    Processingenjör

    Projektingenjör

    Robotutvecklare

    Rymddesigner

    Rymdingenjör

    Serviceingenjör

    Sjöingenjör

    Textilingenjör

    Trafikingenjör

    Underhållsingenjör

    Uppfinnare

    Utvecklingsingenjör

    Ventilationsingenjör

    ************
    Vad gäller utbilda sig till läkare så är det ett mycket populärt, i Sverige, yrke och det är därför rätt svårt att komma in på läkarprogrammet, vilket är ett måste för att uppnå läkarexamen och kunna sedan få ut läkarlegitimation. Antagningsgränserna till läkarprogrammet i Sverige ligger ständigt på över 20.0 vilket betyder att endast alla A-betygen från gymnasiet räcker inte, utan man måste även ha några meritpoäng också. Men man kan komma in på resultatet av högskoleprovet om man får högt resultat; för det måste man vara mycket "allmänt-duktig": vara bra på att lösa logiska problem, bra på läsförståelse på svenska och engelska, bra på att läsa diagram, tabeller och kartor och även kunna prestera under tidspress (då tiden för att lösa uppgifter på högskoleprovet är begränsad och man gör alla de olika delarna under en och samma dag). Så, är man mycket duktig, trots lägre betyg, kan man ändå komma in på läkarprogrammet eller på en annan populär utbildning på högskolenivå. Gör högskoleprovet så många ggr du kan, högsta resultat kommer att gälla.
    Men högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. Man måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet krävs inför alla svenska högskoleutbildningar. Du får grundläggande behörighet om du uppfyller kraven för examensbevis på gymnasiet (där ingår bland annat godkänt betyg i matematik 1 - 1a eller 1b eller 1c). För särskild behörighet till läkarprogrammet krävs godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    För särskild behörighet till civilingenjörsprogrammen på de svenska lärosätena krävs godkända betyg i fysik2, matematik4 och kemi1 (även kemi2 och biologi kan krävas - beroende på vilken inriktning programmet har).
    ************
    Det du beskriver i din fråga är ett icke-ovanligt "problem" eller en tyvärr rätt vanlig situation. Kraven på gymnasiet är ganska mycket högre än på grundskolan. På grundskolan läser alla elever i princip samma ämnen (men några få variationer, t.ex olika moderna språk eller ej läser moderna språk, t.ex). På gymnasiet specialiserar man sig - de som går NA och TE förväntas vara duktiga på tekniska och naturvetenskapliga ämnen och på matematik som på de programmen läses inom det svåraste c-spåret och i hög takt.
    För alla elever på gymnasiet gäller det att ta mycket eget ansvar och plugga även om man ej fick någon hemläxa, vara intresserad, ställa frågor till lärarna bl.a om hur man ligger till i kurserna, göra alltid sitt bästa men också inse vilka de svagare sidorna är och kanske välja om till ett annat program året därpå: möjlighet finns att t o m det året eleven fyller 19 år komma in i år1 på ett nytt program och börja läsa om alla 3 år på en ny utbildning (med undantag: om man redan har genomfört 3 år på ett nationellt program, då är det sedan komvux som gäller, eller en folkhögskola, ej gymnasiet).
    En tråkigt situation uppstår om en elev genomför 3 år på ett högskoleförberedande program på gymnasiet, ej lär sig något yrke, har för låga betyg för att komma in på någon eftergymnasial utbildning som hen vill komma in på och får ej tillräckligt högt resultat på högskoleprovet - då sitter man liksom "fast" i "ingenmansland", kanske man kan säga. Svårt att få jobb om man inte lärt sig något yrke och inte har arbetslivserfarenhet och goda referenser från tidigare arbetsgivare (eleverna på yrkesprogrammet är på APL, praktik, minst 15 veckor och kan ha referenser därifrån + kan många ggr få jobb på sina tidigare praktikplatser; de lär sig också något yrke, vilket underlättar att få jobb direkt efter gymnasiet).
    ****
    Kanske vinner du på att söka om till ett nytt program? jag kan varmt rekommendera att titta på de yrkesprogrammen. Det är givetvis du själv som bestämmer men om situationen är som du beskriver den i din fråga, då har jag svårt att se exakt vad du ska göra efter gymnasiet. Skulle du på gymnasiet lärt dig något yrke, kan du jobba ett tag och senare komplettera din tidigare utbildning och kanske t o m komma in på läkarprogrammet eller på en annan populär högskoleutbildning, eller på utbildning inom yrkeshögskola (vilket man ofta blir behörig till direkt efter ett yrkesprogram).
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/naringslivsakademin/inkopare-hallbarhetskompetens
    utbildning/yrkesakademin/fastighetsingenjör
    utbildning/yrkesakademin/bygglovshandlaggare
    utbildning/yrkesakademin/tandskoeterska
    utbildning/ihm-business-school/agil-projektledare
    utbildning/ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ventilationsingenjör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-anestesi-operation-och-intensivvard
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-och-data-analyst
    utbildning/nackademin/programutvecklare-java
    utbildning/yrkeshogskolan-jonkoping/produktions-e-handels-lagerlogistik
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/foretagssaljare-b2b