Aaliyah

    Hej! Jag går första året på ekonomiprogrammet, och vill gärna byta till naturprogrammet i 2an med hjälp av individuell studieplan. Har ni ett "program" där ni kan se vilka skolor som har en ledig plats oså + vem bör jag kontakta?

    • Vägledare : Det är rätt stor skillnad på hur undervisning på grundskolan och på gymnasiet går till. På grundskolan läser alla elever samma ämnen. På gymnasiet är det stor skillnad på vilka ämnen eleverna läser och gymnasiet är inte en obligatorisk skola, därför finns det inte ngt krav på att vända in-och-ut på personal/lärare för att hjälpa varje elev uppnå examen. Att anpassa undervisning på gymnasiet är rätt så svårt, dyrt och krångligt och ibland inte alls går, även om personal är villiga att hjälpa till. Vill man gå ett visst gymnasieprogram och kom på det sent, söker man till första året igen, och på nytt konkurrerar med sina betyg från grundskolan. Du får givetvis fråga på skolorna men jag blir inte förvånad om du inte får ngt svar (då skolorna inte har tid att svara på alla frågor; gör de bedömning att det är "mission impossible" då låter de bara att svara). så, bli inte förvånad om du inte får svar om du mailar till skolorna. Jag vill avråda dig från att störa personal på skolorna och att du själv också har förväntningar eller förhoppningar om att kunna börja i andra årskursen på naturvet.programmet. Det kommer inte att gå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag tror inte (är i princip helt säker på det, om man ska ge ett ärligt svar) du kan komma in i Naturvetenskapsprogrammet eller i Naturbruksprogrammet år 2 efter ett år på ekonomiprogrammet. Både NA och NB är så pass Olika ekonomiprogrammet att det inte går att byta.
    Ekonomiprogrammet är mer likt Samhällsvetenskapsprogrammet och inom yrkesprogram: Handels- och adminprogrammet. Där skulle det kanske gå att hoppa in i år2 på SA eller på HA.
    Det är alltså - enligt vår erfarenhet - ingen som helst idé att kontakta skolorna och fråga om ledig plats på NA eller NB (vet inte vilket du menar med "naturprogrammet" för det kan vara både Naturvet. eller Naturbruk...) men oavsett, så kommer det inte att gå.
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    ska nu svara på din kommentar.
    FRåGA SYV gör inte antagning till gymnasiet. Vi kan inte förbjuda dig att kontakta skolorna eller göra ansökningar på olika sätt, bland annat genom gymnasieantagningskansliet. Min bedömning är att det inte kommer att gå. Det jag kan göra är att förklara Varför det inte kommer att gå.
    Naturvetenskapsprogrammet läser eleverna Biologi, Kemi, Fysik och det avancerade spåret i matematik, c-spåret. Oftast läser eleverna på NA matte 1c snabbare än på ett läsår och påbörjar även matematik 2c under första året på gymnasiet.
    Att "läsa ikapp" Biologi1, Kemi1, Fysik 1a (som är en stor kurs, större än andra kurser) och även första halvan av matte 2c - samtidigt som du måste läsa fortsättningskurserna med din klass, kommer inte att gå.
    Hur ska rektor placera dig in i Biologi2, Kemi2, Fysik2 och mitt i en kurs matte 2c - när du inte har godkända betyg i de "underliggande" kurserna? Ingen rektor kommer ta på sig det ansvaret. För att i fall skola (rektorn) tar in en elev in i år2, åtar skolan sig också skyldighet att ge eleven möjlighet att uppnå kraven för examensbevis från det aktuella programmet. Sådana resurser har inte skolorna.
    Det är inte rättvist mot eleven heller: att försätta honom/henne i en sådan omöjlig situation att behöva plugga "ihjäl" sig!

    • : Hej igen! Men en skola kommer läsa samhäll1 , historia 1 och religion 1 i 2an på naturprogrammet, vilket jag redan läser nu vilket betyder att jag kommer ha de betygen nu till sommaren. Då finns det ju redan 3 ämnen som jag redan har läst, och där kan jag ju väl lägga till de 3 no ämnerna som jag missade i 1an?
    • Milla : Rektorn kommer inte ta in dig; och det är inte elevens rättighet att komma in i år2. Du får söka in i år1, och om du blir Antagen, försök visa dina tidigare godkända betyg från år1 på ekonomiprogrammet och be att bli "uppflyttad" till år2 på Naturvet.programmet; jag är ganska säker att det inte kommer att gå. Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • Vägledare : Håller med Milla SYV. Det kommer inte att gå. inte ens om skola har många tomma/lediga platser. Sådana stora resurser finns inte + att eleven själv inte kommer att må bra av att behöva anstränga sig så mycket, inte ens om det är en elev med alla A betyg i alla ämnen/kurser.
    • Anna : Upplägg på samma program/inriktning kan på Olika skolor vara olika... och även om en natur-klass inte läst samhällskunskap, religionskunskap och historia under årskurs 1, så har de läst avancerad matte och troligtvis alla de naturvetenskapliga ämnen, som är kemi, fysik och biologi och i år2 kommer natur-klassen läsa Fortsättningskurserna i kemi, fysik, biologi men det kan inte du göra som inte läst nybörjarkurserna. Då måste du läsa de kurserna med årskurs 1 på naturvet.programmet, men det är mycket möjligt att samma lärare undervisar i t.ex kemi 1 och 2 men på olika tider; schemat för dig kommer med störst sannolikhet inte gå ihop. En hel skola kan inte heller lägga upp schemat utifrån en elev, som behöver läsa kurser ur olika "årskurser".
    Läs alla kommentarer