Caroline

    Hej, jag är just nu i på svenska skolan i nairobi och går Sam Sam i tvåan. Jag kommer att komma hem till Sverige igen vid årskiftet med ofullständiga kurser. Min gamla skola kan inte ta emot mig igen eftersom de anser att de kurser som jag läst här som inte är fullständiga som om jag inte läst dem alls. Jag behöver alltså en ny plats. Går det att få en plats efter en termin och fullfölja de kurser som jag påbörjat.

    • Milla :

      I Vilken stad i Sverige vill du läsa sam-sam? Och vad heter din gamla gymnasieskola som anser att de inte kan ta emot dig?

    • : Skolan som jag gick på heter Rudbeckskolan och ligger i Sollentuna, vilket också är min hemkomun. Jag vill läsa någonstans i Stockholm, helst i närheten av Sollentuna
    • Milla :

      Jag har nu också skrivit svar till dig OCH ÄVEN UTÖKAT MITT SVAR. Var god läs nedan. i mitt svar ställer jag några till frågor till dig. Du kan behöva inkomma med en fullständig förteckning över alla kurser som du har betyg i - från år1 och de kurser som du läser nu, på skolan i Nairobi.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline;
    det vanligaste är att elever läser ett läsår utomlands.
    Så, första frågan är - kan du läsa på svenska skolan i Nairobi till sommaren för att få betyg i årskurs 2 på Sam-sam?
    ****
    Om du inte kan eller vill läsa längre än till årsskiftet på den svenska skolan i Nairobi - kan du tänka dig "göra ngt annat" än att gå på gymnasiet under våren och läsa år2 från hösten 2020 - på din gamla eller på en annan gymnasieskola?

    Med "ngt. annat" menar jag t.ex jobb, praktik eller självstudier.
    *****
    Det är svårt för skolorna att ta in en elev mitt i läsåret när gymnasiala kurser har lästs till hälften... Det är mycket jobb för lärare att antingen testa vad du redan kan eller så får de chansa och bara låta dig läsa vidare - så kan det i slutet av kursen visa att du kanske tyvärr ej uppnår kraven för godkänt betyg (för att du kanske missade ngt under höstterminen som ej lästes på skolan i Nairobi); en "överlämning" där lärare på den svenska skolan i Nairobi skriver Omdöme och förklarar (separat i varje kurs) exakt vad du har läst och vilka delprov du har klarat av kan hjälpa.
    Det största problemet är troligtvis det att Hitta en skola på din hemort i Sverige som på sam-sam läser exakt alla de kurser som du läste i Nairobi (för att annars så kanske du måste hoppa in i en kurs som är helt ny för dig mitt i... och hur ska du läsa ikapp hela höstterminen? Även om du är mycket duktig, kan det bli svårt för lärare att hitta tid att ge dig den handledning du behöver och också kommer ha rätt till, om rektor antar dig till skolan.

    Studie- och yrkesvägledare

    I Sthm län finns det över 100 gymnasieskolor som erbjuder SA. Av dem ca 80 st. erbjuder SA/inriktning Samhällsvetenskap.
    I Sollentuna är det dock bara en skola, förutom din gamla skolan, som erbjuder SA/sam - Klara teoretiska. Det kanske därför är bra att börja med just Klara Teoretiska gymn. i Sollentuna och fråga om de, för det första, har plats i år2 på SA och - för det andra - är villiga att titta på vilka kurser du har läst och läser nu och svara om det blir för dig möjligt att uppnå kraven för examensbevis om du skulle hoppa in i år2 på deras skola.
    INRIKTNINGAR PÅ SA är inte så olika att det ej skulle - i princip - gå för dig att fortsätta på en annan inriktning. Rektor kan också fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan du sedan få examensbevis som är lite olikt mot vad som eleverna brukar få; dock finns det inga formella nackdelar - t.ex du blir precis lika behörig till eftergymn.utbildningar som "vem som helst".