anonym
    Hej!

    Jag är 17 år gammal och går i naturvetenskapsprogrammet åk1. Jag tänkte byta skola men rektorn för den skolan jag vill byta till säger att jag måste vara godkänt i Matte 1 c och 2 c för att kunna börja i åk2 efter sommarlovet. Men tyvärr så har jag har fått F på Matte 1 C och Matte 2 C.
    Jag har läst lite om komvux och funderat över att plugga på matten och har läst att det tar då 10 veckor.
    Kan jag t.ex plugga matten där och göra klart de och sedan börja på den skolan jag vill byta till efter 10 veckor?
    För att jag vill inte gå omklass jag har redan gjort det.
    Och hur söker man till komvux, kan du berätta hur det går till?

    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om du är 17 år och inte är klar med gymnasiet (har läst 3 år på gymnasiet och kan få Studieintyg) - kan du tyvärr inte bli antagen till Komvux. Du är för ung.

    Behörig till Komvux är den som är 20 år (från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år) och om man är yngre, den som har 3 årig gymnasial utbildning "bakom sig", dvs är "klar med gymnasiet".

    Du kanske kan göra ansökan till Komvux men kommer då få svar att du är obehörig. Jag är 99,99% säker på det. Men du kan, givetvis, höra med Komvux i den kommunen, i vilken du är folkbokförd.

    Det du skriver om 10 veckor är sant. Matte 1c och 2c är två 100-poängskurser och på heltid läser man en 100-poängskurs på fem veckor. Det tar, alltså 10 veckor för att läsa de två kurserna - tillsammans. Men, som sagt, du är för ung för Komvux. Jag tror inte Komvux kan göra undantag på den punkten, har aldrig hört talas om att någon Komvux i någon kommun tog in en 17-åring som inte är klar med gymnasiet. Det handlar då om att Komvux får ingen kompensation (statsbidrag) för dig och måste då ge dig utbildning gratis och lärare ska ju ha lön, så då går Komvux "minus" i sin budget. De har, alltså inte råd att ta in elever, för vilka de inte får betalt från staten.

    Du tar upp en mycket aktuell fråga. Det finns många elever som önskar läsa under sommaren. Det finns tyvärr väldigt få alternativ. Det som finns är SJÄLVSTUDIER och anmäla sig till prövning. Kostnaden för prövning i en kurs är vanligtvis 500 kr. För Matte 1c och 2c blir det, alltså, 1000 kr. i prövningsavgifter.

    Sommarskola finns på vissa gymnasieskolor men då för "egna elever" som går på den skolan och behöver uppnå godkända betyg i svenska, svenska som andraspråk, engelska och/eller matematik. Det kan ibland finnas möjlighet i vissa kommuner att gå någon sort "sommarskola", oavsett vilken skola man läser i - då måste man vara folkbokförd i just den kommunen och även andra villkor kan ställas (t.ex. att man anmäler sig i mycket god tid - t.ex. till en kurs som börjar mitt i juni kan sista anmälningsdag vara sista mars).

    För självstudier i Matematik rekommenderar vi i första hand www.matteboken.se

    och för att få reda på om det finns någon sommarskola där du kan gå - fråga på din gymnasieskola, på den skola dit du vill byta + sök info på kommunens hemsida (den kommunen där du är folkbokförd). Ser du inte info på kommunens hemsida - ring kommunens växel eller skicka mail till kommunens infobrevlåda och be att bli hänvisad till rätt person. Dock, måste du vara beredd på att det kanske inte finns någon möjlighet för dig att få undervisning under sommaren.

    Fler tips inför Självstudier hittar du här http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera

    Med vänlig hälsning
    Mikael