Ludvig
    Jag har gått ut gymnasiet med 350 poäng IG (alltså 100 för mycket). Måste jag läsa upp de betygen jag fick IG i eller kan jag läsa vilken kurs som helst, bara den täcker 100 poäng?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ludvig,
    jag undrar om du fick ett SLUTBETYG eller ett Samlat betygsdokument - när du slutade gymnasiet.
    Det är olika regler för innehavare av olika betygsdokument.

    Jag antar att du vill få Grundläggande behörighet /till högskolestudier/.

    I fall du fick Samlat betygsdokument, är det bråttom nu - att ta ut Slutbetyg /för att den möjligheten kommer att upphöra helt den 30 juni 2015/.
    I fall du fick Slutbetyg, så höjer du konkurrensvärdet bäst genom att läsa upp en av kurserna som ingår i Slutbetyget. I fall du läser en annan kurs á 100 p. och får minst godkänt betyg i den, får du Grundläggande behörighet, men Meritvärde av ditt Slutbetyg kommer fortsätta vara låg. Det gäller ju sedan också att faktiskt komma in på en eftergymnasial utbildning /det är ju därför man vill ha behörighet, eller hur?/. För konkurrens kan man i och för sig göra HP /Högskoleprovet/.

    Om du återkommer med lite fler detaljer, blir det lättare att svara rätt på din fråga.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV

    • : Jag har slutbetyg! Jag fick IG i Kemi A, Matte D, Matte B och projektarbete. Men ingen av dessa kurser har jag varken lust eller energi för att genomföra. Vad kan jag göra? Kan jag köra på en annan kurs och hoppas på det bästa med meriten eller bör jag bara kämpa igenom dessa?
    • : kämpa igenom de
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ludvig!
    för att ditt Slutbetyg skall ge dig Grundläggande behörighet för högskolestudier, bör du läsa 100 p. på gymnasienivå /en hundrapoängs kurs eller två 50-poängskurser/ och få godkända betyg. Det behöver inte vara en av de kurserna som du fick underkänt i - tidigare, men det är fördelaktigt för dig att läsa upp en av de kurserna från icke-godkänt till minst E /som är det nya "godkänt"/ - för att du på så sätt även höjer Jämförelsetal, med vilket du konkurrerar om en plats på en eftergymnasial utbildning.
    Om du läser en annan kurs, får du grundläggande behörighet men höjningen i Jämförelsetalet blir minimal /obefintlig/.
    Det är upp till dig hur du vill göra. Matte 2 skulle jag rekommendera att du försökte läsa på komvux /Matte 2b eller Matte 2c är de nya namnen på den kursen som tidigare hette Matte B/. I fall komvux i din kommun erbjuder möjlighet att läsa Matte 2a - ta den kursen i så fall. Oftast erbjuder man inte Matte 2a, utan bara 2b och 2c (c-spår är det mest avancerade av dem).
    Varför läsa just Matte? För att Matte 2 krävs för väldigt många olika eftergymnasiala utbildningar.

    Ett tips: kolla in på www.yhguiden.se - Yrkeshögskola har rätt att ta in obehöriga om de bedömer att du har förutsättningar att klara av utbildningen hos dem. Du kan, alltså, söka en YHutbildning utan fullständig behörighet och komma in.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte