Cecilia
    Jag skulle vilja ha hjälp med svenska språket i skriftligt t.ex. i uppsatser & rubriker och muntlig t.ex. uttala svenska språket rätt och att förklara i ord. Det mesta jag behöver hjälp med är den skriftliga delen för uppsatser. Jag har ADD och Autism som diagnos, dvs att jag har väldans svårt med att komma ihåg såsom viktiga information även hur viktigt informationen är. Jag är väldigt inriktad att studera men får aldrig vad jag förväntar även hur än mycket jag investerar min tid på plugg och studier.
    Jag har tagit studenten i gymnasiet men inte examen. Jag måste tyvärr börja nästan helt att studie allt fakta om det jag har lärt mig i denna programmen.

    När min privat lärare och skolläraren ger alltid upp när det hjälper mig då menar jag att det istället att försöka förstå så vill det alltid att jag ska skriva enkla ord, vilket kan man förstå för skollärare, men däremot privat lärare. Dem vill inte ens lägga tid på att förklara eller ge stöd till mig bara de tycks enligt dem att jag inte vill ta deras hjälp seriöst nog.

    Jag bryter ihop hela tiden i smyg själv och håller in min depression och visar glatt men innerst så är jag inte speciellt glad.

    Då undrar jag om det går att få hjälp av det behoven som jag har, där det kan hjälpa och vägleda i det området t.ex. uppsats så det blir lättare för mig att förstår och lära mig samt utvecklar mina kunskaps i denna ämnet. Då gäller en lärare som vet och förstår hur man hjälper just för de som har diagnoser. Jag är ganska tröttsam att ha en lärare som inte anpassar för min diagnos.
    Finns det att man kan öva och omdöme utan att betygsätta det skulle förminska min press och oro. Det skulle även va bra om att kunna göra det distans då hemifrån men är även okej med att närvara på plats där studien sker.

    Jag känner mig att jag kommer att aldrig att nå mitt mål om jag inte får det stödet just för mina behov. Vill verkligen inte ge upp min dröm.

    • SYV-besökare :

      Hej Jag kan varmt rekommendera vår kurs "Allmän kurs för personer med funktionsvariationer. För mer info kan du/ni gå in på www.bona.nu. Där finns kursen beskriven  https://bona.nu/kurser/allman-kurs-personer-med-funktionsvariationer/

    • Vägledare :

      Allmän kurs på en folkhögskola, den är precis som gymnasiet tre år. Och där får man räkna av om man läst på gymnasiet som Du, Cecilia, verkar ha gjort. Det blir minst 1 år i alla fall för att folkhögskola ska kunna ge behörighet motsvarande gymnasiet. Alternativt: Allmän kurs på distans som är samma sak men där studierna sker hemma (via webben/kontakt med lärare) & med regelbundna träffar. Allmän kurs distans riktar sig till de som av olika skäl inte kan fungera i ett klassrum. Med vänlig hälsning --- Fellingsbro Folkhögskola -- Kontaktuppgifter: fellingsbro.fhsk.se/kontakt

    • :

      Min kommentar till SYV-besökare:

      Det förslaget är väldigt bra, men där inkluderar att va med andra vilket jag inte har någon problem med. Det riktiga problemet för mig är när man väl gör/börjar en uppgift som krävs mycket tänkande, då behöver omgivningen som jag arbetar uppgiften va knäppt tyst men går också bra att ha någorlunda ljud t.ex. tickande klocka. Om det är ljud såsom små pratande eller fnittrande så kommer jag att glömma just denna meningen under denna minuten/sekunden speciellt när man kommer på en en super ide eller innehåll till arbetet vilket är väldans irriterande. Därför föregår jag distans som bäst så att jag kan lugnt tillgå under min takt utan något störande som påverkas under mina studier. Jag har även kollat in på Sveriges folkhögskola hemsida så fanns det något som lokaliserade vilket va Specialpdagog nätverk. Jag vet inte tyvärr inte tillräckligt med infon om det, men det ser ganska lovande ut enligt mig.

    • Anna :

      Sök i så fall utbildningar på distans; ett annat förslag kan kanske vara om du i klassrummet har ljudisolerande hörlur-liknande  "manicker" eller öronproppar - finns kanske t o m beställa speciella, designade just för dig som isolerar ljud väldigt bra. Bara en tanke det med öron-proppar... :)

    • :

      Kommentaren till Vägledare:

      Vilken bra ide. Det är det jag exakt behöver bara att jag behöver lärare som kan hjälpa just för äldre studenter inom deras diagnos/diagnoser. Men allt annat är sjuk bra ide.

    • :

      Kommentar till Anna:

      Det är en bra ide, det håller jag med om, men att ha ljud isolering och öronploppar kan hjälpas till vissa tillfällen. ljudisolerade hörlurar, men problemet är att jag får huvudvärk. Speciellt när jag väl lyssnar jämnt för mycket musik. För mig som har Autism - Asperger och ADD så har jag en ganska impulsiv uppmärksamhet vilket förklaras att jag då tar in mycket ljud från musiken. Men om det är avslappnad och lugn musik till min hjärna så kommer jag att stänga av den på direkten eller långsamt lägga min hjärna tills sömn vilket har hänt flera gånger.

    • Anna :

      På folkhögskolorna läser man från 18 årsåldern, ej tidigare. Och det finns en hel del studerande på folkhögskolorna som är över 30 år och ännu äldre. Så, pedagogiken på folhögskolorna är anpassad för vuxna, ej för barn.

    • : Då passar det perfekt. Just nu försöker jag kompletter en uppfräsht start efter en lång paus som jag tagit för mina studier efter ett kämpigt och jobbigt år :) ( 2019 )
    • Milla : Lycka till önskar fråga SYV!
    • SYV-besökare : Ta kontakt med en kurs som heter Allmän 1. Där har kursdeltagarna någon diagnos inom NPF. De har extra stöd i undervisningen och stöd på kvällar. Kursansvarig är Elisabet Bondesson 0226-678 26 eller [email protected] Hälsningar
    • Anna : Du får gärna ställa din fråga på mejl till [email protected]
    • Julia :

      Mellansels folkhögskola uppger att de har till exempelt små undervisningsgrupper (ca 2-6 deltagare), samlad skoldag, alla lektioner är lärarledda och det finns en klassassistent.

    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    väldigt tråkigt att du upplever att du inte får den hjälpen och det stödet som du behöver.
    Om du redan har läst 3 år på ett nationellt program på gymnasiet - så kan du läsa på Komvux; du kan också söka studier på folkhögskolorna.
    Jag råder dig boka tid med en speciallärare på komvux; du kan "gå via" komvux-rektorn och/eller via kurator som kan hjälpa dig boka första möte med en speciallärare.

    folkhögskolorna kan utbildningar finnas som passar dig. Vet inte i vilken del av landet du bor - så kika därför själv på www.folkhogskola.nu, som är folkhögskolornas gemensam sida. Det går också att vända sig till folkhögskolornas gemensam infotjänst som kan ge svar på vilka kurser som kan inom folkhögskola vara mest passande för just dig.

    Angående dina svårigheter
    Du skriver om att du har ADD och autism. Inom varje diagnos kan man ha rätt så olika svårigheter; alltså handlar det också om "grad och omfattning" av problematiken. Svårigheter som en person har som har ADD och autism kanske skiljer sig åt väldigt mycket mot vad en annan person har som har samma diagnoser; därför går det inte att endast utifrån diagnoser svara Exakt vilken hjälp och var du har rätt till och vilken undervisningsmetod som skulle passa dig som bäst. Det är just därför som jag tycker att du bör diskutera med en speciallärare.

    • : Speciallärare skulle va en bra ide särskillt och är anpasssande till personer som mig som har just svårigheter.
    • Milla : Ta kontakt med specialläraren och lycka till!
    • SYV-besökare : Hej Läs på vår hemsida om Gas, Bas och Konstskolan Unikum. https://www.osterlen.fhsk.se/
    SYV-besökare SYV

    Hos Värnamo Folkhögskola kan du söka till Allmän kurs eller Baskurs - Teori och praktikprofilen.
    På Baskursen går det många som har en funktionsvariation liknande din.

    Med vänlig hälsning

    Tel till Värnamo Folkhögskola: 010-2449010

    Generellt kan jag ju svara att det är allmän kurs som passar dig bäst. Det finns ju många allmänna kurser som har specialanpassat för deltagare med liknande bakgrund som C. På Liljeholmens folkhögskolans allmän kurs har vi erfarenhet av deltagare med liknande bakgrund men vi har inget specialprogram för det. Vi har allmän kurs i Linköping och Rimforsa där vi också har internat.
    Vänligen
    Liljeholmens folkhögskola

    Kristinehamns folkhögskola i Värmland har olika utbildningar som eventuellt skulle passa för dig, Cecilia.

    I Grundkursen går många med diagnos inom AST där arbetssättet är väldigt individualiserat.

    Beroende på hur mycket som är kvar till grundläggande behörighet finns olika utbildningar på Kristinehamns folkhögskola som kanske skulle passa.

    T.ex yh-spåret, gymnasienivå och profilkurserna Indienprofilen och Spel och lärande

    Alla klasser har en lärare och en stödperson. Kristinehamns folkhögskola har ett mindre internat med 24 rum.

    Att bli behörig till Yrkeshögskola eller högskola/universitet enligt folkhögskolans modell är olikt att bli behörig enligt gymnasieskolan och komvux.

    Folkhögskolans modell bygger inte på poäng utan dels ett omfattningskrav och dels ett innehållskrav för att uppnå grundläggande behörighet. Hos oss krävs ett år heltid, d.v.s minst fyra kurser för att uppnå grundläggande behörighet.

    Grundläggande behörighet enligt folkhögskolans modell är minst ett år heltid på folkhögskola. Hur många år beror på hur många poäng en klarat på gymnasieskolan/komvux. T.ex 800 godkända poäng ger 2 år på folkhögskola och 1600 poäng ger ett år.

    Samt godkänt i;

    Svenska 1,2 och 3

    Engelska 5 och 6

    Matematik 1a

    Samhällskunskap 1a1

    Naturkunskap 1a1

    Historia 1a1

    Religionkunskap 1

    Våra kurser börjar ht 2020 med sista ansökningsdag 15/3 2020.

    Välkommen på studiebesök när vi har öppen skola den 28 mars 2020.

    Kristinehamns folkhögskola i Värmland

    • SYV-besökare :

      gå in på folkhogskola.nu och filtrera fram vilka skolor som erbjuder utbildningar för personer med NPF. Det går att fylla i vilken diagnos man har och därifrån söka på utbildningar som är riktade mot just detta. Behöver du hjälp med detta kan du kanske boka en tid med studievägledare på vuxenutbildningen i din kommun.

    • Anna :

      ang. folkhögskolekurser - så finns det på folkhogskola.nu/sok-kurser/npf-variation en lista med över hundra utbildningar på folkhögskolorna som är anpassade för personer med NPF-variationer.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej

    Om du vill läsa klart din gymnasiebehörighet på folkhögskola så rekommenderar jag allmän kurs på folkhögskola. Men om det bara är ett ämne som du saknar så kan det vara svårt att bygga ihop en kursplan. Då är komvux bättre.

    Folkhögskolan har även en rad andra kurser och linjer som har andra mål och fokus. Det finns yrkesutbildningar, fördjupningar och utveckling av olika intressen (konst, musik med mera) samt kurser med fokus på personlig utveckling.

    Ågesta folkhögskola har exempelvis en kurs som heter arbetsliv, där fokus är att förbereda sig för arbetslivet med fokus på att att hitta strategier kopplade till att man har en diagnos inom autism och asperger. För vissa kan detta vara en betydelsefullt stöd i övergången från gymnasiet till vuxenliv och arbetsliv.

    Vänliga hälsningar
    Ågesta folkhögskola

    Hej igen, läs ännu ett svar - denna gången från Sundgårdens folkhögskola:

    Hej!

    Jag kan rekommendera vår Aspergerlinje, vilken riktar sig till personer med autismspektrumdiagnoser. Aspergerlinjen är en allmän linje motsvarande gymnasienivå. Vi har lång erfarenhet av personer med neuropsykiatriska diagnoser och undervisningen är anpassad för denna grupp utan att göra avkall på kunskapskrav.

    Om man läser på folkhögskola får man tillgodoräkna sig tidigare gymnasiestudier, men vi har ett annat system och räknar inte i poäng utan i tid mm.

    Du kan få mer information om du tar kontakt med kursföreståndaren; hennes epost är [email protected] .

    Med Vänlig Hälsning
    Sundgårdens folkhögskola