Elevensfrågor

    Hej, jag går i gymnasiet i ett yrkesprogram (hotell och turism) jag har valt att lägga till kurser för högskolebehörighet. Jag har valt att flytta hemifrån för min studier. Just nu bor jag hos en familjevän i Stockholm som bor rätt nära skolan. Dock kommer jag inte kunna bo kvar under nästa läsår vilket gör att jag behöver hitta ett boende till de två resterande åren. Hur hittar man gymnasieboende eller bara någon plats att bo? Vem kan man kontakta? Är väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astera!
    Du ställer en svår fråga. Det finns ingen garanti på att hitta boende under studietiden - i det fallet som du beskriver. Det är vårdnadshavarnas ansvar fram tills du fyller 18år och sedan ditt eget. Dina vårdnadshavare kan bestämma att du ska bo hemma. Om de tillåter dig bo någonannanstans, då är det deras ansvar att ordna boende för dig (fram tills du blir myndig). Du och dina vårdnadshavare kan givetvis fråga på skolan där du ska läsa och på andra gymnasieskolor (dit du vill byta sen) om de har möjlighet att hjälpa till med boende. Annars så vänder man sig till hyresvärdar: både kommunala och privata. Det är dock få hyresvärdar som är villiga att skriva hyreskontrakt med villkor att en minderårig ska bo ensam (kontrakt skrivs i så fall med dina vårdnadshavare och det är de som ansvarar för ordning i bostaden mm). I de flesta fallen gymnasieelever inte bor hemma hos sina vårdnadshavare så bor de antingen på skolans internat eller hos släktingar eller hos vänner till familjen. Att en minderårig (icke-myndig) elev bor på egen hand i en egen bostad är mycket ovanligt.
    Jag är ledsen, men kan faktiskt inte ge dig några konkreta förslag på hur boendesituationen kan lösas utifrån de önskemål du har. :(
    *******
    I din fråga nämner du också att du vill läsa extrakurser för högskolebehörighet. Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa svenska 2 och 3 samt engelska 6; du behöver bara säga om det på din skola för att de kurserna ingår inte automatiskt in i studieplan på yrkesprogrammen.
    Just i HT ingår, dock, engelska 6 inom "programgemensamt" och är med det en obligatorisk kurs, och svenska 2 får på HT läsas som programfördjupning, vilket du kan se i Programplanen för HT. Du behöver i så fall välja läsa svenska 3 inom Individuellt val (eller som U-kurs/utökat program). Men för högskolebehörighet krävs ofta även kurser för Särskild behörighet (som är olika för olika högskoleutbildningar). Om du svarar med vilken högskoleutbildning du har planer att söka efter gymnasiet, kan jag hjälpa dig med information om vilka andra kurser du ska försöka läsa. Många ggr är det bra att läsa mer matte: matte 2a och sedan kanske också 3b.
    Jag vill också påminna om att det finns även andra former av eftergymnasial utbildning än högskola/universitet. En mycket populär skolform är Yrkeshögskola bl.a för att yrkeshögskoleutbildningar leder direkt till jobb; du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    foretagsekonomiska-institutet/food-and-beverage-manager
    yrkesakademin/affarsutvecklare-besoksnaering
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/driftansvarig-hotell