Jackie
    Hej, Jag undrar kan man läsa utomlands i gymnasium och hur funkar det?
    Sedan undrar jag också vad ska man läsa i gymnasiet om man vill bli idrottslärare?
    • Jenny : Hej!
    • Jenny : Hej Jackie! Jag är rektor på den Skandinaviska skolan i Madrid. Vi är en svensk utlandsskola. Vi har gymnasium (Sam, Natur, Ek, Hum) som följer svensk läroplan. Undervisningen är på svenska och våra elever läser också mycket spanska. Vi har ett gästelevprogram med elever som kommer och går ett år hos oss (oftast År 2). Gästeleverna bor i värdfamiljer. Du kan läsa mer om vårt program på vår hemsida: http://www.escandinavo.com. Mvh Jenny Dettmann

    4 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns några svenska gymnasieskolor utomlands>> som undervisar enligt svenska studieplaner.

    är det ngt speciellt land du tänkte läsa i?

    ang. Bli idrottslärare>>, så är det bra att läsa mer idrott än det som är obligatoriskt, men formellt sett klara man behörighet med endast idrott och hälsa 1 och den kursen är obligatorisk på alla nationella gymn.program.

    Ofta är man lärare i två ämnen på gymnasiet och i tre -på grundskolan. Det är svårt att få en heltidstjänst med endast ett undervisningsämne.

    Vilket program som är bäst att läsa på gymnasiet, beror mest på vilka de ändra undervisningsämnena förutom idrott, som du vill ha.

    Se på gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa info om Universitets-och högskolerådets program ( läs ett år i några Europeiska länder).

    • : Hej igen. Men hur vet jag om jag har tillräckligt med poäng för att komma in och betalar min kommun för boende och sånt.
    • Mikael : Din kommun kommer inte att betala för boende utomlands . Ang poäng så deltar man i konkurrensen , hoppas och håller tummarna! Det går att fråga på skolorna vad det brukar att krävas för betygspoäng men det kan ändras framöver...
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej ,

    vi fick följande svar från en gymnasieskola i Belgien<<:

    Hej Jackie! Som gästelev här på SSB i Belgien>> är du välkommen att läsa samhälls-, natur- eller ekonomiprogrammet samtidigt som du bor på skolans internat. Du hittar information om vårt svenska gymnasium under ”Sweden” här: https://www.google.com/url?hl=en&q=http://www.ssb.be/admission/&source=gmail&ust=1488882055790000&usg=AFQjCNH-ly6X-g7cC7LRDXAHkLa1Nf15vg">http://www.ssb.be/admission/. Vi är öppna för alla elever vilket innebär att vi inte tar in på meritpoäng.
    Hemkommunerna erbjuder oftast eleven att ta med sig sin skolpeng för studier utomlands. I så fall betalar föräldrarna mellanskillnaden (skolavgift – skolpeng) samt internatet.
    Kontakta oss gärna ifall du har ytterligare frågor på [email protected]

    Vänliga hälsningar från scandinavian-school-of-brussels<<

    Jag har nu fått svar från en gymnasieskola i Frankrike som heter Lycée International<<:

    "Français Spécial är ett betydelsefullt inslag på Lycée International och gör skolan mycket speciell.

    Om du är intresserad av att läsa ett år i Frankrike så tveka inte att kontakta oss.
    Varmt välkommen med dina frågor !

    Vänliga hälsningar"
    Section-su-doise-lyc-e-international<<

    • : vad menar dem med pengar
    • Peter : Jag tror skolans personal menar att "skolpeng" som man kan få med sig från Sverige täcker inte hela skolavgiften. mellanskillnaden måste på något sätt betalas. Vem ska betala den om inte dina föräldrar/vårdnadshavare?
    • Peter : Jag skriver ett nytt svar tiII dig nu. :)
    • : tack
    • Ludmila : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    när du bor hemma, så kostar det - du får mat hemma, du förbrukar el; städprodukter; tvål/schampoo - allt kostar pengar. Om du ska bo utomlands - så sparar dina föräldrar de pengarna - ... hur mycket eller lite det än är, så blir det billigare för dem: de behöver inte köpa in lika mycket mat, mindre el förbrukas - .. och så vidare... :) - på ett år blir det åtskilliga tusenlappar som sparas på det sättet. De pengarna + också ännu mer pengar måste dina föräldrar/vårdnadshavare lägga på dina studier utomlands.

    Det går i princip inte få studera utomlands helt gratis. Vem ska stå för kostnaderna? Du ska ju resa dit och tillbaka hem till Sverige /biljetter kostar pengar/. Du ska bo utomlands /boende och mat kostar också pengar/ - har du något förslag på vem som skulle betala för det?

    Som gymnasieelev i Sverige har man den stora FÖRMÅNEN att få gratis undervisning på gymnasiet + även gratis skollunch. Det är inte många länder som erbjuder så förmånliga villkor. Det är i Sverige mycket billigt/förmånligt att studera. Många ungdomar tänker inte på det, tyvärr. Om man jämför med hur det är i många andra länder, ska man vara mycket glad och tacksam att det är gratis att gå i skola /t o m på eftergymnasial nivå/ och så får man som grundskole- och gymnasieelev även gratis skollunch.

    Utbildning är en Investering i din framtid. Om dina föräldrar/vårdnadshavare inte har råd att investera pengar i din utbildning, kan jag bara beklaga det. Tyvärr så lever vi i en värld där "saker och ting" kostar pengar. Jag önskar att det vore så att alla fick det som de önskar sig, inklusive utbildning, boende och mat - helt gratis. Det vore en perfekt värld i så fall!

    Hälsningar

    Peter syv

    Section Suédoise SYV

    Svenska Sektionen - Lycée International en öppen internationell skolmiljö med både franska och svenska förtecken!

    ETT ÅR SOM GÄSTELEV - Du kan vara gästelev i årskurs ett på gymnasiet. På Lycée International finns en speciell struktur för att ta emot elever från utlandet. Dessa klasser kallas ”français spécial”, FS, och i dem får man intensivundervisning i franska. Kom hit direkt efter nian!  Detta blir ett extra, men otroligt lärorikt år fyllt av upplevelser från Frankrike och en internationell skolmiljö. Om du trivs väldigt bra, är duktig och motiverad, finns det en möjlighet att stanna kvar och ta studenten här.  Du kommer att bli perfekt franskpråkig! Utbildningen avslutas med en fransk studentexamen med ett internationellt tillval, OIB - option international du baccaulauréat. Denna ger ger direkt behörighet till svenska och utländska universitet.

    Du kan fortsätta med engelska och andra språk som du redan läst. Engelsklärarna är ofta engelsmän eller amerikaner och undervisningen är nivågrupperad. De duktigaste eleverna brukar ta en Cambridge Proficiency samtidigt med studenten. Dessutom finns många möjligheter att tala engelska med alla de engelskspråkiga skolkamraterna.

    Ni läser svenska, historia och samhällskunskap enligt den svenska kursplanen. Resten av tiden tillhör du en klass bestående av kamrater från de övriga tretton språksektionerna. Du får skolkamrater från hela världen!

    Kontakta oss så får du veta mera - [email protected]
    www.sectionsuedoise.com    -
    telefon +33 1 34 51 77 38