Therese
    Hej, som rubriken säger har jag godkänt i 2200 poäng av 2600. Jag har ett slutbetyg från gymnasiet sen 2012 och efter det har jag läst 600 poäng på gymnasial vuxenutbildning, har jag grundläggande behörighet eller måste jag läsa upp 50 poäng till?
    Blir förvirrad när vissa säger att man ska ha godkänt i 2250 poäng och vissa godkänt i 90%...
    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Therese!

    Ett Slutbetyg kan innehålla olika antal poäng. Om man har slutbetyg från gymnasiet (ungdomsgymnasieskola) då är det minst 2500 poäng som ett Slutbetyg får innehålla.

    Om man har Slutbetyg från Komvux, då är det minst 2350 som det får innehålla.

    Du har ett Slutbetyg som innehåller 2600 poäng, skriver du. 10 % av 2600 blir 260 poäng, du får alltså ha 260 poäng icke-godkända poäng. Det finns inga kurser á 10 gymnasiepoäng. Det blir i praktiken så att du får ha högst 250 poäng icke-godkända poäng.

    Du skriver att du har läst 600 poäng på Komvux. Frågan är - vilka kurser har du läst? De som du redan har godkända betyg i, men ville höja betygen - eller kurserna som inte tidigare har läst? eller så kanske du läser kurser som du hade IG i?

    Det är bäst att ta med dig alla dina betyg till en SYV på Komvux i din kommun (där du är folkbokförd) för att ha ett korrekt svar om du har Grundläggande behörighet eller ej. Om det skulle visa att du inte har Grundläggande behörighet idag, har du fram till 30 juni 2016 på dig att uppnå grundläggande behörighet. Efter det måste du, i fall du inte uppnår den, läsa mot en gymnasieexamen i stället eller söka till högskola (om du vill söka till högskola) - på "reell kompetens", ansöka om undantag pga lång arbetslivserfarenhet och eventuella andra meriter. Om du av någon anledning inte kan träffa SYV på Komvux, se på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ i fall du själv kan lista ut om du har uppnått Grundläggande behörighet.

    Jag vill också passa på och tipsa dig om www.yhguiden.se - Yrkeshögskoleutbildningar som har generösa antagningsregler. Även om man inte är behörig kan man komma in i "fri kvot" (20% av platserna på en YH kan gå till "fri kvot").

    Önskar dig allt väl! Hör av dig om du har andra frågor.
    Anna
    • : Hej Anna! Slutbetygen jag fick 2012 innehöll 2500 poäng, de jag läste på vuxenutbildningen är 500 poäng jag läst upp och fått godkänt i och 100 poäng som gjorde att jag nu har 2600 poäng. Utav 2600 poäng har jag 300 poäng IG. Så jag borde alltså läsa upp 50 poäng då antagligen? Om jag läser upp 40 poäng och blir färdig i maj/juni, har jag då grundläggande behörighet till högskoleprogrammen som startar i höst? Tack så mycket för alla svar! :D
    • Mikael : Hur skall du läsa upp 40 poäng? Den minsta kursen på gymnasiet är á 50 poäng.
    • Anna : Sök högskoleutbildning nu innan 15 april, som är datum för "deadline", om du inte redan har sökt. Kryssa in i "kommer att komplettera med betyg" och ta med dina betyg till SYV på Komvux, boka samtal snarast (eller så kanske ni har öppettider för "drop-in"). Skulle SYV på Komvux bedöma att det fattas godkända poäng, kan du direkt få hjälp att anmäla dig till en kurs eller en prövning. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    • Anna : Du skriver "slutbetygen" och det är lite oklart vad är "namnet" på det utbildningsdokumentet som du fick, rubrik, överskrift? Står det längst upp med stora bokstäver SLUTBETYG eller står det ngt. annat? Det kan vara avgörande för att svarar på frågan om du har Grundläggande beh. eller ej.
    • : Jag har kontaktat SYV på min skola! På mina första gymnasiebetyg står det med stora bokstäver Slutbetyg! På de från vuxenutbildningen står det 'Utdrag ur betygskatalog'.
    • Anna : I så fall borde du ha Grundläggande behörighet om du har dokument som bekräftar att du har betyg G eller E i minst 2250 gymnasiepoäng.
    • : Jag har bara godkänt i 2200 poäng av 2600 hur jag än räknar på det. Men verkar som om jag behöver läsa upp 50 poäng, tack för alla svar! :)
    Läs alla kommentarer