Har ni tips på upplägg och övningar?
Tack!
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Hej,
vi har sammanställt >>>Gruppvägledningsövningar - se gärna på den här sidan.
Och vi anser att yrkesbeskrivningar på www.framtid.se utger en bra grund för gruppvägledning. Det finns ca 2000 yrkespresentationer på Framtid.se och varje dag blir de fler. Vilka uppdrag/övningar som man kan "köra" med utgångspunkt av yrkesbeskrivningar skriver jag Förslag på här nedan:
Tanken är främst att yrkespresentationerna ska inspirera och ge exempel på det breda utbudet som finns på den svenska och den internationella arbetsmarknaden.
Yrkesbeskrivningar kan även användas för att väcka frågor om vad vissa yrken ”går ut på”, skapa diskussioner kring yrkes- och arbetsmarknadsfrågor.Uppgift till elever är att hitta några yrken, förslagsvis 5 stycken (färre, ex 2 st. för yngre elever och fler yrken, ex. 10 st. – för äldre elever):
• Välj de yrkesbeskrivningar som överensstämmer bäst med dina värderingar (det som är mest viktigt för dig).
• Välj de yrken som bäst överensstämmer med dina färdigheter (det du är bra på eller kan ganska lätt lära dig).
• Välj de yrken som överensstämmer med dina personliga egenskaper (det som passar just din ”personlighet”).
• Välj de yrken som passar dina intressen/hobby>> (det som lockar dig mest och/eller det som du tycker är roligt at göra).
****************************************************************************************
Övning 1. GISSA YRKET
Varje elev får på förhand välja och skriva ner namnet på ett yrke och får berätta om det yrket utan att säga vad det är för ett yrke - för de andra i klassen eller i en elevgrupp. De andra måste försöka gissa vilket yrke hen talar om. Variant: de andra får ställa frågor, t.ex max tre frågor per elev, ex.”Tar man hand om djur?” eller ”Har man uniform?” och försöker gissa yrket utifrån svaren.
Övning 2. TA REDA PÅ MER
Välj ett eller flera yrken som du vet lite om. Ta fram så mycket information som möjligt om det yrket/yrken inkl. utbildning, arbetsförhållanden, könsfördelning, lön, framtidsutsikter mm.
Övning 3. VECKANS YRKE
Rösta fram (med hjälp av elever) eller bestäm själv vilka yrken som ska bli ”veckans yrke>>” – förslagsvis ta dem i par: ett ”vanligt” yrke som t.ex Ingenjör och ett ovanligt, som t.ex Ormsanerare. Skriv ut yrkesbeskrivningar och sätt upp på Vägledningstavla varje måndag morgon. Variant: låt eleverna välja, skriva ut och sätta upp yrkesbeskrivningar på Vägledar-/yrkestavlan (Anslagstavlan SYV-hörnan).
Övning 4. ”APT = ArbetsPlatsTräff"
Be elever att hitta så många yrken som möjligt som skulle kunna komma till samma APT t.ex på en skola, på ett sjukhus>> eller på en tidningsredaktion>>.
Övning 5. SKAPA EN KEDJA
Rangordna yrken inom samma bransch/yrkesområde utifrån olika faktorer som ex. utbildningslängd, ex. vårdbiträde>> à undersköterska>> à specialistundersköterska>> à sjuksköterska>> à barnmorska>> à läkare>> à specialistläkare>> - och medicinsk forskare>>.
****************************************************************************************
Nedan finns det en lista på uppgifter som man kan be elever att utföra och frågor man kan be elever att hitta svar på (enskilt eller i grupper) – förslagsvis kan man lotta ut olika uppgifter till olika elever eller låta dem fritt välja vilka uppgifter de vill utföra – ex. får de välja tre olika uppgifter per elev helt fritt och redovisa sedan muntligt eller skriftligt inför hela klassen, inom sin grupp eller lämna svar till läraren/vägledaren:
• Hitta ett yrke som du tror att du vill ha när du ”blir stor”.
• Hitta de ”vanligaste” kvinno-, respektive mansyrken.
• Vilka yrken spenderar väldigt mycket tid framför en dator?
• Vilka yrkesutövare arbetar mest ute eller mest inne?
• Vilka arbetar ungefär lika mycket ute och inne, på ett kontor?
• Vilka yrken kräver att man bär uniform eller speciella skyddskläder?
• Vilka yrken jobbar alltid tillsammans med andra, dvs i ett ”team”?
• Vilka yrken är för det mesta ensamarbete?
• Vilka yrken kan man klara av utan eftergymnasial utbildning >>>?
• Vilka yrken kräver alltid en högskole-/universitetsutbildning?
• Vilka yrken hör till ”lågavlönade”?
• Vilka yrken hör till ”högavlönade”?
• Vilka yrken jobbar ofta även på ”obekväma arbetstider”?
• Vilka yrken kräver att man är fysiskt stark?
• Vilka yrken kan försätta yrkesutövaren i livsfara? Ex.på ”farliga yrken >>>” är brandman>>.
• Vilka yrken kräver att man är mycket stresstålig?
• Vilka yrken förutsätter att man reser mycket i tjänst, kanske även reser utomlands?
• Vilka yrken kräver att man måste kunna ett annat språk utom svenska? ex. tolk>>
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i matematik?
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i idrott?
• Vilka >>yrken kräver mycket bra kunskaper i svenska språket och/eller i andra språk?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i samhällskunskap>>?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i naturkunskap>>?
• Vilka yrken har de ”bästa framtidsutsikter”, dvs det blir lätt att få jobb>> i framtiden?
Och sist, men inte minst :) Be elever att de själva skriver frågorna som man kan ställa om yrken. De kan själva ställa frågorna och sedan svara på dem!:)
Bästa hälsningar
ANNA
Hej,
Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som leder vidare till mer info, relevant till det "begreppet" som det "handlar om".
Och jag vill också be alla som kommer på fler övningar och uppgifter, frågor och lekar - som man kan ha med utgångspunkt i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - att höra av sig med sina förslag. Alla tips, förslag och synpunkter tas emot med stor tacksamhet av oss här på Fråga SYV!
Hälsningar
Daniel SYV
Hej! Jag läser eng 7 nu och har fått bra betyg i alla uppgifter vi gjort hittils. Men när det kommer läs och hör förståelse så tappar jag bort mig och det går inte bra. Min fråga är, är det ett krav från skolverket att om...
Hej!betygssättningen ingår lärarens kompetens. Jag undervisar inte och sätter inga betyg, så kan egentligen inte svara på din fråga men du får gärna kika på... Läs hela svaret
Hej! Kan man få ett F-betyg i svenska Åk 9 om man inte klarar läsförståelseprovet, men har godkänt resultat i skriftlig och muntlig del? Tack på förhand!
Hej,jag kan tyvärr inte svara på din fråga; Varför kan jag inte svara?Jo, därför att mitt yrke är SYV och jag sätter inte några betyg och saknar utbildning och kompetens i... Läs hela svaret
Hej om man anser att en lärare lagt fel slutbetyg i en kurs och vill klaga har man rättigheten till det? Även om det har gått en tid sedan betyget sattes. Hur ska jag gå tillväga. Och angående prövning i gymnasiet har alla elever i Sverige...
Hej,du får gärna kontakta skolverket - t.ex kan du ringa till skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-52733200. Att ändra satt betyg (och speciella om det är ett godkänt betyg, E eller... Läs hela svaret
vad får man för slutbetyg om man fick F i muntliga prov som innhåll bara 3 frågor, och har fått A i nästan alla prov och uppdrag innan. det gäller Matte 4. (hermods)
Hej Karl,den frågan du stället bör besvaras just att din lärare, som känner till din kunskapsnivå. Läraren gör bedömning om hur dina kunskaper... Läs hela svaret
Hej, Finns det en mall för ämne som en elev läser på Komvux eller i gymnasiet som visar vad eleven behöver för att få högst betyg?
Hej, Skolverket skriver om betygskriterier för olika ämnen och kurser: dock behöver de tolkas och tolkningsföreträde är det den undervisande läraren som har.Svårt att... Läs hela svaretJag går just nu i åk 1 i en högskoleförberedande linje, jag har under högstadiet alltid fått F i idrott för att jag inte kan simma. Nu under gymnasiet har vi idrott i 1 år och vi kommer ha livräddning under vårterminen men jag kan inte simma, allt annat på kursen går bra och jag är rädd att...
Hej,tråkigt att du inte kan simma. Väldigt bra att försöka lära sig det. Det kan rädda liv (ditt eget och andras). Angående betyget i idrott och hälsa, så är det... Läs hela svaretHej, Jag tänkte fråga, om en människa är född halv fransk half svensk och växer upp med båda svenska och franska och kan båda språkena flytande, om den människan läser Franska Steg 1,2 och 3, blir dem dömda hårdare av språkläraren? Eller, är det snarare så att dem förmodligen får A (kanske B...
Hej Johan,betygskriterier i kurserna är inte beroende på personens ursprung... utan man ska uppvisa vissa kunskaper - så får man det betyg som man förtjänar. Varifrån man... Läs hela svaretHej detta kanske inte har jättemycket med ämnet att göra men visste inte vart annars jag skulle ställa den här frågan. Jag undrar hur mycket man kan lita på en ämnesmatris tex, om man har B i sin ämnematris kan då läraren få ge en ett D. Det hände mig inom väldigt många ämnen och det gjorde mig...
Hej Elsa, angående betygssättningen kan inte Studie- och yrkesvägledare säga någonting "konkret". Det som gäller är att det är LÄRAREN SOM... Läs hela svaretJag menar om man t.ex först får E på en hörförståelse, men sedan får F i en hörförståelse. Då har man fått E en gång och F en gång. Vad händer, uppfyller man fortfarande kriteriet eftersom man fick E först?
Hej Michelle, att sätta betyg är Lärarens kompetens, inte SYV-ens. Det är din lärare som du måste prata med. Vi på fråga syv kan tyvärr... Läs hela svaretHej jag går tredje året på gymnasiet och riskerar nu då ett F i Geografi. Har visat på alla kunskapskrav minst 2 gånger förutom 1 kunskapskrav där jag har 2 inlämningar som ska gå in och rättas. Min lärare säger dock att detta inte räcker för betyget E och att jag förmodligen kommer behöva göra...
Hej Joshua; jag beklagar att jag måste svara att SYV ej kan svara ang. betygsättning. Det är LÄRARENS kompetens. Det enda jag och mina kollegor SYV-ar kan göra för att hjälpa dig är att... Läs hela svaretVad händer om man har godkänt i alla kunskapskrav på idrotten men får ett F på en blir betyget F då?
Läraren gör bedömning om eleven har uppnått kraven och kan få godkänt på kursen eller inte; det är inte i detalj reglerat ang antal delkursprov mm.Hej! Jag ska börja 3an och går på teknik programmet. Jag har fått F i idrott men jag har räknat ut att jag kommer läsa mer än 2500 poäng, för att jag har läst vissa kurser snabbare. Kan man då söka till högskola utan idrotts betyget, eller kommer den automatiskt bli med i sökningen för det är...
Hej Philip, kursen idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs i examensbeviset från alla nationella svenska gymnasieprogram. Det går att få examensbevis med F i den kursen. Men utan betyg i den kursen... Läs hela svaretJo jag går i åk 1 på teknikprogrammet och vi har redan valt vilken kurs vi vill läsa på vårt individuella val. Dumt nog så valde jag ett ämne som jag nu i efterhand inser att jag inte kan få särskilt högt betyg i... Därför vill jag nu byta till en annan kurs som jag kan få högt betyg i utan...
hej Emma, jag förstår hur du tänker och du har rätt i allt, inklusive i det att det inte är lätt för en SYV att svara på din fråga! :) Jag föreslår att... Läs hela svaretMåste man hålla en egen idrottslektion i gymnasiet för att kunna få minst E i idrott
Hejsan! vi har pratat med en mycket erfaren idrottslärare som säger att det som står i betygskriterier är att en elev måste kunna "planera en idrottsaktivitet" och också "utvärdera hur planeringen har... Läs hela svaretHej! Jag läser engelska 5 nu. Min lärare sa att man måste få godkänt i alla delar i nationella provet för att klara kursen. Jag är inte bra på hörförståelse och läsförståelse. Så om jag får F i dem 2 delarna i Np så kommer jag få F. Min fråga är att om man klarar alla områden förutom receptive...
Det kanske är mycket orättvist att olika människor har lätt för olika saker: vissa har stor språk eller matematisk begåvning men vi andra får kämpa och slita! Håller med dig om att det är orättvist!Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga