Har ni tips på upplägg och övningar?
Tack!
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32109 frågor besvarade.
Hej,
vi har sammanställt >>>Gruppvägledningsövningar - se gärna på den här sidan.
Och vi anser att yrkesbeskrivningar på www.framtid.se utger en bra grund för gruppvägledning. Det finns ca 2000 yrkespresentationer på Framtid.se och varje dag blir de fler. Vilka uppdrag/övningar som man kan "köra" med utgångspunkt av yrkesbeskrivningar skriver jag Förslag på här nedan:
Tanken är främst att yrkespresentationerna ska inspirera och ge exempel på det breda utbudet som finns på den svenska och den internationella arbetsmarknaden.
Yrkesbeskrivningar kan även användas för att väcka frågor om vad vissa yrken ”går ut på”, skapa diskussioner kring yrkes- och arbetsmarknadsfrågor.Uppgift till elever är att hitta några yrken, förslagsvis 5 stycken (färre, ex 2 st. för yngre elever och fler yrken, ex. 10 st. – för äldre elever):
• Välj de yrkesbeskrivningar som överensstämmer bäst med dina värderingar (det som är mest viktigt för dig).
• Välj de yrken som bäst överensstämmer med dina färdigheter (det du är bra på eller kan ganska lätt lära dig).
• Välj de yrken som överensstämmer med dina personliga egenskaper (det som passar just din ”personlighet”).
• Välj de yrken som passar dina intressen/hobby>> (det som lockar dig mest och/eller det som du tycker är roligt at göra).
****************************************************************************************
Övning 1. GISSA YRKET
Varje elev får på förhand välja och skriva ner namnet på ett yrke och får berätta om det yrket utan att säga vad det är för ett yrke - för de andra i klassen eller i en elevgrupp. De andra måste försöka gissa vilket yrke hen talar om. Variant: de andra får ställa frågor, t.ex max tre frågor per elev, ex.”Tar man hand om djur?” eller ”Har man uniform?” och försöker gissa yrket utifrån svaren.
Övning 2. TA REDA PÅ MER
Välj ett eller flera yrken som du vet lite om. Ta fram så mycket information som möjligt om det yrket/yrken inkl. utbildning, arbetsförhållanden, könsfördelning, lön, framtidsutsikter mm.
Övning 3. VECKANS YRKE
Rösta fram (med hjälp av elever) eller bestäm själv vilka yrken som ska bli ”veckans yrke>>” – förslagsvis ta dem i par: ett ”vanligt” yrke som t.ex Ingenjör och ett ovanligt, som t.ex Ormsanerare. Skriv ut yrkesbeskrivningar och sätt upp på Vägledningstavla varje måndag morgon. Variant: låt eleverna välja, skriva ut och sätta upp yrkesbeskrivningar på Vägledar-/yrkestavlan (Anslagstavlan SYV-hörnan).
Övning 4. ”APT = ArbetsPlatsTräff"
Be elever att hitta så många yrken som möjligt som skulle kunna komma till samma APT t.ex på en skola, på ett sjukhus>> eller på en tidningsredaktion>>.
Övning 5. SKAPA EN KEDJA
Rangordna yrken inom samma bransch/yrkesområde utifrån olika faktorer som ex. utbildningslängd, ex. vårdbiträde>> à undersköterska>> à specialistundersköterska>> à sjuksköterska>> à barnmorska>> à läkare>> à specialistläkare>> - och medicinsk forskare>>.
****************************************************************************************
Nedan finns det en lista på uppgifter som man kan be elever att utföra och frågor man kan be elever att hitta svar på (enskilt eller i grupper) – förslagsvis kan man lotta ut olika uppgifter till olika elever eller låta dem fritt välja vilka uppgifter de vill utföra – ex. får de välja tre olika uppgifter per elev helt fritt och redovisa sedan muntligt eller skriftligt inför hela klassen, inom sin grupp eller lämna svar till läraren/vägledaren:
• Hitta ett yrke som du tror att du vill ha när du ”blir stor”.
• Hitta de ”vanligaste” kvinno-, respektive mansyrken.
• Vilka yrken spenderar väldigt mycket tid framför en dator?
• Vilka yrkesutövare arbetar mest ute eller mest inne?
• Vilka arbetar ungefär lika mycket ute och inne, på ett kontor?
• Vilka yrken kräver att man bär uniform eller speciella skyddskläder?
• Vilka yrken jobbar alltid tillsammans med andra, dvs i ett ”team”?
• Vilka yrken är för det mesta ensamarbete?
• Vilka yrken kan man klara av utan eftergymnasial utbildning >>>?
• Vilka yrken kräver alltid en högskole-/universitetsutbildning?
• Vilka yrken hör till ”lågavlönade”?
• Vilka yrken hör till ”högavlönade”?
• Vilka yrken jobbar ofta även på ”obekväma arbetstider”?
• Vilka yrken kräver att man är fysiskt stark?
• Vilka yrken kan försätta yrkesutövaren i livsfara? Ex.på ”farliga yrken >>>” är brandman>>.
• Vilka yrken kräver att man är mycket stresstålig?
• Vilka yrken förutsätter att man reser mycket i tjänst, kanske även reser utomlands?
• Vilka yrken kräver att man måste kunna ett annat språk utom svenska? ex. tolk>>
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i matematik?
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i idrott?
• Vilka >>yrken kräver mycket bra kunskaper i svenska språket och/eller i andra språk?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i samhällskunskap>>?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i naturkunskap>>?
• Vilka yrken har de ”bästa framtidsutsikter”, dvs det blir lätt att få jobb>> i framtiden?
Och sist, men inte minst :) Be elever att de själva skriver frågorna som man kan ställa om yrken. De kan själva ställa frågorna och sedan svara på dem!:)
Bästa hälsningar
ANNA
Hej,
Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som leder vidare till mer info, relevant till det "begreppet" som det "handlar om".
Och jag vill också be alla som kommer på fler övningar och uppgifter, frågor och lekar - som man kan ha med utgångspunkt i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - att höra av sig med sina förslag. Alla tips, förslag och synpunkter tas emot med stor tacksamhet av oss här på Fråga SYV!
Hälsningar
Daniel SYV
Kan man byta det sista året till samma linje och inriktning, fast till en ny skola eller skilljer sig skolorna åt hur de läger kurserna? Tänker att de borde väl vara så att alla gymnaier med samma linje har samma kurser vid samma år? Eller tänker...
Hej,det är inte förbjudet att byta gymnasieskola inför sista gymnasieåret... men gymnasieskolorna med samma program & nationell inriktning, som har samma kurser, behöver inte erbjuda... Läs hela svaret
Hej! Det är min första vecka som Syv på ett gymnasium heter Thoren Business School ligger i Medborgarplatsen. Jag har fått uppdrag att kolla upp kriterier på Skolverket ang. hur jag kan ordna IAP för elever vid åk2 inför åk 3. Jag behöver...
Hej Milla, Tack så hemskt mycket för svaret. :-) Jag har fått förfrågan om IAP för åk 2 elever som fått F i olika ämnen och om jag kan ordna IAP för dem. Tanken är om jag kan... Läs hela svaret
Vissa gymnasieprogram och inriktningar har dessutom profiler - gissar att man då läser de vanliga programgemensamma ämnena såväl som inriktningsämnena, och att profilkurserna läses inom ramen för programfördjupningen? Tacksam för svar!
Hej Lovisa,ja, du har rätt; "profiler" är ett sätt för gymnasieskolorna att på förhand meddela eleverna vilka "valbara kurser" som eleverna ska läsa; de kurser som... Läs hela svaret
Hej! Jag ska flytta efter sommaren och ska byta gymnasium. Jag ska fortfarande studera på natuvetenskapsprogrammet och börja i tvåan. Men problemet är att de (beroende på vilken naturklass jag börjat i) redan har läst fysik 1/biologi 1 vilket jag inte har...
Hej Elsa,vad gäller Sommarskola...det är mycket ovanligt att biologi eller fysik skulle erbjudas i sommarskola men fråga gärna om det på gymnasieskolan och på... Läs hela svaretHej! En person som byter gymnasieskola mellan åk 2 och 3 och har läst Natur-sam som inriktning kommer till en skola som bara har Natur-natur som inriktning. Kan skolan ändå göra en anpassad studieplan för Natur-sam givet att alla ingående kurser finns på skolan och att kursplanen uppfyller...
Hej Dan, så vitt vi vet finns det inga förbud mot att utfärda examensbevis för elever i en inriktning som ej - vanligtvis - erbjuds på skolan. Det är Examensbevis från ett program, som... Läs hela svaretJag har fått grönt att jag får plats på min nya skola, och kommer alltså att byta. Har dock en fundering: Jag har läst sam med inriktning beteende, och den skola som jag kommer att byta till har endast sam inriktning sam. Hur svårt kommer det vara att haka på sam linjen? Jag har läst några...
Hej och Grattis! Om en gymnasieskola tar in dig, åtar de också sig att se till att du har möjlighet att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Det är stor skillnad om Rektor fattar beslut om... Läs hela svaretHej! Jag har sedan jul funderat på att byta linje. Läser nu Samhäll-beteende men har funderat på SPINT/SPRINT, alltså att man får en stor del undervisning på engelska. Problemet är att jag har läst de tidigare kurserna på svenska, medan SPINT har läst några av dem på engelska. Spint på min skola...
Hej Ellen Hanna! Din fråga måste jag tyvärr hänvisa till rektor på din skola - den rektor som ansvarar för SPINT/SPRINT utbildningen, dvs den utbildningen dit du vill byta. Det kan hända att det... Läs hela svaretNär jag sökte gymnasium i 9an kollade jag efter olika skolor med idrottspecialisering (niu) och sedan kollade jag vilket program jag ville gå och kom fram till att jag ville gå teknikprogrammet. Så hittade jag Bromma gymnasium som låg nära och verkade bra. Så jag sökte dit och kom in på både niu...
Hej Jonathan! Individuellt anpassat program är, i första hand, för dem som byter program - men i ditt fall skulle rektor kunna göra undantag och bevilja dig läsa... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga