Emelie
    Jag gick först estetiska programmet i gymnasiet, och böt sedan till samhällsprogrammet. Jag har ett IG i Matematik B men har samtidigt betyg i alla grundläggande ämnen och uppnår precis 2500p. Ändå har jag fått ett samlat betygsdokument istället för slutbetyg. Har min skola gjort fel? Eller har det med att göra att jag bytte linje?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie!

    Jag undrar om du vet om att möjlighet att få just ett Slutbetyg kommer att upphöra vid månadsskiftet juni/juli i år? Än finns det lite tid kvar och du kan hinna få ut ditt slutbetyg.

    För dig är det mer fördelaktigt att få Slutbetyg på Komvux och inte på gymnasiet. Detta för att det räcker med 2350 p. för ett Slutbetyg från Komvux. Du behöver, alltså inte ta med Matte B, en icke-godkänt betyg och du kan också välja bort ännu 100 p., någon kurs där du bara har G betyg och den som inte är en obligatorisk kurs.

    På så sätt får du högre Meritvärde i ditt Slutbetyg.

    Ofta kräver dock Komvux att man läser minst en kurs på Komvux för att få Slutbetyg från just Komvux. Om så är fallet i din kommun också, kan du fråga om du kan läsa någon liten kurs á 50 p. /som på heltid läses under 2,5 veckor/ - det är distans eller flex som studieform som passar i så fall för det är bråttom nu. En annan möjlighet skulle vara för dig att göra Prövning i någon kurs. Prövningar "går via komvux" och betyg från prövningen jämställs med betyget från en läst kurs, då borde det vara möjligt att i stället för att läsa en kurs, göra prövning i en kurs.

    Dock tänk på att Prövningen oftast inte är gratis. En vanlig avgift är på 500 kr. per prövning. Även om du skulle få F i prövningen eller i den kursen du läser på komvux, kan du få in det betyget, F, i ditt Slutbetyg. Det är inte en idealisk situation, givetvis - men du får i alla fall ditt Slutbetyg.

    Alltså, mitt råd är att du snarast möjligt besöker Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dokument som visar vilka gymnasiekurser du har betyg i. Ditt mål borde vara att få Slutbetyg från Komvux nu innan sista juni. Efter det är det enbart Gymnasieexamen som man kan få. Det krävs lite fler poäng till gymnasieexamen (2400 p. från komvux) och obligatoriska kurser är många fler, t.ex. måste man tvunget ha betyg i Svenska 3 (svenska C) och Engelska 6 (engelska B).

    Önskar dit stort lycka till!
    Anna
    • : Tack för det utförliga svaret. Dock undrar jag l.
    • : Tack för det utförliga svaret. Dock undra jag om det kan vara så att skolan kan ha gjort fel i att ha gett mig ett samlat betygsdokument. Varför har jag inget slutbetyg när jag har 2500p och betyg i de grundläggande ämnena? Jag hänger inte med på varför just jag fick ett samlat betygsdokument istället för slutbetyg?
    • Anna : En mycket bra idé är att ställa den frågan till din "gamla gymnasieskola" där du studerade åk3. Det var deras jobb att få reda på om du hade rätt till Slutbetyg. Det kan vara ett fel som de gjorde och som de kan nu i efterhand rätta till eller så finns det någon orsak till varför du inte kunde få Slutbetyg. Fråga SYV på skolan. Även om det är en annan person på skolan nu, är det ändå skolans ansvar att ge dig en förklaring. I fall ett fel har begåtts, kan rektor fatta beslut att rätta till felet. Bra om du tar tag i detta snarast. :)