Tomas

    Hej! Jag har i princip hela mitt liv varit präglad av elever som åtminstone haft någorlunda respekt mot varann, som bryr sig om alla. Detta gör att jag aldrig tidigare haft något emot att gå till skolan tidigare, till och med i vissa tillfällen gillat att spendera tid där med motiverade lärare och glada elever. Men såklart så som livet går så började jag gymnasiet nu i augusti 2020. Jag valde vad jag alltid varit intresserad av, alltså teknik (systemutveckling). Jag gjorde ansökan i tro om att hamna med elever lika eller åtminstone någorlunda intresserad av ämnet. Men nej. Den första veckan i skolan var ganska lugn då dom flesta inte kände varandra sedan tidigare. Men desto fler veckor som gick åt började killarna utveckla mer av ett "toxic" beteende. Då min teknikklass är fylld av främst killar (4 tjejer i klassen, 18-19 killar) blir ju stämningen i klassen också påverkad av det. Dom få tjejerna som finns i klassen brukar mest vara för sig själva även om specifikt dom är trevliga. På något vänster blev jag del av en av killarnas sällskap som jag nu försöker sakta slingra mig ur. Dom har olikt andra klasser jag sett väldigt jobbig attityd mot andra och varann, samt mot lärare. Några lärare startar uppgifter utan att förklara att dom ens startat en uppgift. Killarna kastar runt och förstör varandras mat under lunchen. Nödstoppar hissen i skolan alldeles för ofta och har inget som helst fokus under lektionstid. Jag känner att desto längre jag gått i gymnasiet desto mer tappar jag min motivation och livsglädje. Jag har för det mesta alltid varit en relativt glad personlighet som under dessa få veckor blivit allt mer deprimerad där även självmordstankar sedan innan börjat återvända, denna gången allt mer djupare. Gråter mig till sömns. Jag har för första gången börjat hata att gå till skolan, och känner nästan för att sjukanmäla mig ofta bara för att få slippa vara där. Jag kommer verkligen inte orka gå med denna klass i 3 år med min mentala hälsa i skick. Jag hatar verkligen mitt liv i stunden och vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Hade gått på ett annat gymnasium till jag efter första veckan bytte till den jag är på just nu. Känns orimligt att byta såhär långt in i terminen. Behöver verkligen hjälp, vet inte hur länge till jag orkar stå ut. Vill inte hoppa av gymnasiet, men vill inte fortsätta här heller. Smärtsam limbo.

    • Julia : Mitt råd är att du berättar hur du upplever din nuvarande situation både för dina vårdnadshavare och för kurator på din skola. Jag tycker Rektorn på skolan bör uppmärksammas på "killarnas beteende" t.ex att de kastar mat på varandra på lunchen och är otrevliga mot elever och lärare (alltså om rektorn kanske inte känner till omfattningen av problematiken).
    • Elev :

      Hej, välkomen till mitt gäng. Först å främst är det värt att påpeka att jag inte är nån syv utan såg din fråga när jag ville fråga nåt själv å jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

      Kände mig exakt så förra året när jag började ettan. Jag vet exakt vad går genom, tro mig jag känner din depression. Alltså sättet du skrev din situation är ganska lik min. I början kände ingen varan så alla var lugna och det var först tills slutet av september som eleverna började prata extremt mycket. Min klass var typ en warzone när läraren gick ut ur klassen osv.. Jag ville bara springa ut aldrig komma tillbaks igen. När jag försökte plugga i klassen så gick det knappt för det var kaos i klassen. 90% av eleverna brydde sig inte om lektionerna och de spelade spel vid genomgången å sånt.. Jag kan på rak arm inte säga att allt kommer bli bättre för det kommer det inte att bli. Jag försökte själv byta men tror nog att syven frpn den här sidan eller nånannanstans förklarade till mig att jag inte kan vara säker på att jag hamnar på ett bättre skola. De bra skolorna är ju populära och därför helt fulla men att byta till en annan skit skola är inget alternativ för mig. Jag försökte men bestämde mig för att stanna kvar och det ångrar jag ibland. Om du hatar klassen och har inte fått några vänner än, då försök iaf att byta men om du väljer att stanna kvar som mig. Försök att få några vänner att hänga med även de inte är de bästa. Var vänlig och rolig, bli inte den surra gubben som vill vara varsomhelst men där för det kommer påverka ditt betyg också. Nu i tvåan har det blivit mycket lugnare men dock inte tillräckligt lugnt lmao hahah men man vänjer sig. Försök skapa relation med lärarna och gör ditt bästa när du kan. Jag lovar om du väljer att fokusera på det bästa så kommer allt vara bra.

    • Anna : Tack Ene för din berättelse och dina tips!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tomas!
    Det är väldigt tråkigt och oroväckande, det du berättar om.
    Kort svar på din fråga är att du tyvärr inte kan ändra på andra personer, men du kan ändra på hur du "ser på situationen" och du kan också söka dig ifrån de situationer som du inte kan/vill stå ut med.

    Lösningar som jag ser är följande:
    Teknikprogrammet finns tyvärr inte att läsa på distans Korr-on-line. Men om du är beredd att läsa ett annat program, så överväg söka till Korr-online. Jag kan inte lova att du kan byta till distansstudier på Korr nu, direkt. Du kan definitivt söka till den skolan, Korrespondensgymnasiet, till nästa läsår.
    Utbildningsförvaltningen i din kommun kan (i princip) köpa plats för en elev på diverse olika ställen som t.ex folkhögskola, komvux eller distans-gymnasiet men det är dyrt och ofta tar mycket kämpande att få igenom. Det finns tyvärr många elever som av olika anledningar behöver få till stånd "kreativa lösningar" och det är både dyrt och kräver mycket tid och energi från de inblandade i att få fram lösningar.
    Skulle du hoppa av gymnasiet (vilket jag hoppas att det går att undvika) - så bedriv i så fall självstudier. Inom matte finns en bra sida - www.matteboken.se Inom andra ämnen kan du låna böcker på biblioteket eller hitta info på internet ... Även om man "bara" läser böcker på svenska och engelska, så är det väldigt lärorikt och du skaffar dig på så sätt bra kunskapsgrund inför framtiden.
    Angående byta skola - det finns exempel på att elever byter många ggr (fler än 5 ggr i alla fall känner jag några exempel på...). Det är inte förbjudet att byta men det måste finnas plats på den mottagande skolan och rektorn måste vara villigt att ta in en ny elev mitt i läsåret, vilket inte alltid är fallet.
    Alternativet: läsa in gymnasiekompetens på en folkhögskola? Från 18 år kan folkhögskolorna ta in (t.o m från den terminen under vilken du fyller 18 år). Är man yngre, vill folkhögskola i så fall att din kommun köper plats för dig (för folkhögskola får inte statsbidrag för personer som är under 18 år). Det finns 155 folkhögskolor i Sverige och det är på de Allmänna kurser som man läser mot Omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Jag har redan skrivit i kommentaren till din fråga om att jag tycker du bör prata med dina vårdnadshavare och med kurator på din skola och det snarast.