Alexandra
    Hej
    Jag har sedan veckor tillbaka vetat att min mamma ändrade mitt gymnasieansökan bakom ryggen på mig och att hon då raderade mitt förstaands val efter den slutliga antagningen. Vad jag inte förstod var att detta innebär att hon behövde skicka in en ny ansökan med min underskrift. Enda problemet var att hon gjorde detta men med ett förfalskat namnteckning. Jag fick kontakt med gyantagningen och de sa att om det skulle vara så att någon förfalskat min underskrift så skulle det vara kriminellt. I och med att jag vet att jag inte skrivit under något så måste det varit min mamma. Om jag sa att det var hon skulle hon vara illa ut?? Trors att hon gick bakom ryggen på mig så vill jag inte göra så att hon hamnar i trubbel.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Alexandra!

    Vilken jobbig situation. Det är precis som du säger, din mamma har inte rätt i att ändra din ansökan. Jag tycker att du ska boka en tid med gyantagningen i så fall för att reda ut hur ni kan lösa problemet.

    Det är olagligt att förfalska en underskrift även om du inte fyllt 18 år. Exakt vad konsekvenserna blir för din mamma kan jag inte svara på.
    Har du pratat med din mamma om det här?

    Mitt tips är att kontakta gyantagningen för att se om dom kan hjälpa dig. Har du blivit antagen på en skola eller ett program som du inte vill gå på?

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare