Elev

    Hej, är det inte ett krav på att alla universitet ska ta emot hp ansökande. När jag söker upp antagningspoänger i antagning.se finns det många universitet som inte tar emot sökande med högskoleprov. Varför är det så? Jag undrar just om Jönköping universitet då jag är intresserad av att söka ditt. (Nätverk,infrastruktur och cybersäkerhet).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    Jönköpings universitets hemsida/webbplats (just där de berättar om den utbildningen som du nämner i din fråga) läser man bland annat följande: "65 procent av platserna avsätts för sökande i betygsgruppen och 35 procent i högskoleprovsgruppen. För att få konkurrera om platserna i högskoleprovsgruppen krävs minst 0,8 poäng".
    I antagningsstatistiken kallar de HP för "PJ". Varför de använder en annorlunda förkortning vet jag inte. Jag ställde frågan till JU´s antagningsgrupp men fick svar att "det alltid varit så hos oss" och de vet inte vad bokstäverna PJ står för men de menar att det är resultat från högskoleprovet de visar i kolumnen PJ.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! men egentligen - inte, :) för att det är en ny utbildning där antagning bara skett en gång och i HP (PJ) gruppen blev alla antagna, det fanns alltså lika många eller färre sökande som hade lägst 0.8 på högskoleprovet än antal utbildningsplatser. Hur det blir nästa gång är det ingen som vet. Antal utbildningsplatser kan ändras. Utbildningen kan också bli mer populär. Sökande kan ha högre meriter och då går antagningsgränserna upp. Det enda du egentligen kan göra är att försöka få så högt resultat på högskoleprovet som möjligt!
    Hänvisning: se ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/natverk-infrastruktur-och-cybersakerhet
    Lycka till!

    Liselotte
    • Anna :

      Vi fick idag svar om att förkortning PJ står för "Poäng Jönköping". :) men de menar att det är resultat från högskoleprovet. Min gissning är att de kanske vill POÄNGTERA att deras HP-urval är annorlunda mot de flesta (på grund av att lägst 0.8 som resultat krävs för att bli prövad i den urvalsgruppen). Jämför: till de flesta svenska högskoleutbildningar bli alla prövade i HP som har resultat från högskoleprovet även om det är mycket lågt resultat. Jag personligen skulle "rösta för" att döpa om urvalsgruppen till exempelvis HP (lägst 0,8) alternativt sätta in en förklaring om att PJ är samma som HP! :) men det är inte jag eller ngn av mina kollegor här på FRåGA SYV som bestämmer i den frågan. Hoppas du fick svar från oss som blir till hjälp för dig! lycka till med din ansökan!