123456

    Hej, jag har några frågor angående att höja merit för att bli antagen på ett civilingenjörsprogram. Jag gick Teknikprogrammet på gymnasiet och har ungefär 18,5 i merit. Jag gick matte 4,5 men inte engelska 7. Jag skulle behöva höja med ungefär 2 merit för att komma in på det civilingenjörsprogram som jag vill gå. Är det möjligt att höja sig med 2 merit genom att göra prövning? Kan man göra hur många prövningar som helst och få ökad merit? Kan man göra prövningar i kurser som jag ej har haft på gymnasiet och få merit för dessa, med tanke på att jag då kommer överskrida 2500 poäng? Om jag gör prövning i Engelska 7 får jag då en extra meritpoäng som jag skulle fått om jag gjorde engelska 7 på gymnasiet. Jag är säker på att jag kan bli godkänd och få bra betyg på prövningar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!
    Vad gäller prövningar... Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. På så sätt finns det (teoretiskt sett) jättemånga tillfällen att boka in sig på men det är inte vilka som helst betyg som kommer räknas in i ditt meritvärde.

    Vilka "nya betyg"  alltså betyg i kurser som inte ingår i ditt examensbevis som kommer räknas in? Jo, endast de som krävs för särskild behörighet eller de som ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer påverka ditt meritvärde.

     Vad är bättre: prövningar respektive läsa på komvux?
    Om du har godkänt betyg i en kurs, kommer komvux inte ta in dig och i så fall är en möjlighet att höja betyget - genom en prövning. Men om du inte läst kursen, som t.ex Engelska 7, så är mitt råd att du ansöker läsa på komvux. Det är nästan alltid ganska mycket lättare att få högre betyg om man läser en kurs jämfört med prövningen och speciellt om man sedan innan inte läst den kursen. Du förlorar inget på att göra ansökan till komvux. Skulle du få Nej från komvux, kan du i så fall se om du kan göra prövning i Eng7.

    Hur mycket kan du höja ditt meritvärde?
    Teoretisk sett kan du höja upp till 22.5 vilket är högsta möjliga.
    Du har idag 18.5 som meritvärde och av den siffran är 1.0 meritpoäng för matte 5. Jag gissar på att du inte har meritpoängen för moderna språk och inte för eng7 (du har ju ännu inte läst eng7). På så sätt är ditt snittbetyg 17.5 och det är detsamma som om du har "alla B-betyg i alla kurser" i ditt examensbevis. Du kan få ännu 1.5 meritpoäong (t.ex 1.0 för eng7 och ännu 0.5 för matematik specialisering). Skulle du få A i betyg både i eng7 och i matte specialisering, då  blir det så här med ditt meritvärde - du får höjning med cirka + 0.1 för vardera kurs i ditt snittbetyg och ditt nya snitt blir med det cirka 18.7 och så får du + 1.5 som meritpoäng, och på så sätt får du ditt nya meritvärde på cirka 20.2 och detta kan du uppnå genom A-betygen i två kurser: eng 7 och matte specialisering. Men skulle du få E i båda kurserna, blir ditt nya snittbetyg cirka 16.9 men du får lika många meritpoäng och ditt nya meritvärde blir cirka 19.4. Det spelar, alltså stor roll hur högt betyg du får i de "nya kurserna".
    Jag förstår det som så att du är behörig, har bl a godkända betyg i fysik2, kemi1 och du skriver att du har läst matte 4, antar att du har godkänt betyg i den kursen också. Så, om du är fullt behörig, så kan du räkna in betygen i nya kurser bara i de kurserna som ger meritpoäng. Läs mer om meritpoäng här>>

    En speciell situation med matematik-kurserna...! :)
    Om du i ditt examensbevis har lägre än A i matte 1, 2 och 3, så kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och i fall du får högre betyg, kommer de nya betygen räknas in (alltså, betyget i matte 1a i stället för matte 1c; i 2a i stället för 2c och i 3b i stället för 3c). Med tanke på att du läst upp t o m matte 5, borde du nu kunna ganska lätt få A i de lägre mattekurserna och speciellt i de lättare spåren, a och b-spåren (du läste det svårare, c-spåret i matte).

    Så, jag tycker att det snabbaste och billigaste sättet blir för dig om du kommer in på komvux-kurserna Engelska 7 och Matematik specialisering och försöker få så höga betyg i de kurserna som möjligt och att du samtidigt söker möjlighet att göra prövningar i några kurser som finns i ditt examensbevis och i vilka du har lägre betyg än A. I första hand skulle jag i ditt ställe försökt höja betygen i matte 1, 2 och 3 (läs även ovan om det som är speciellt med matte-kurserna). Vidare kan du också tänka på: i vilka kurser du tror du kan höja betygen genom prövningar? Att man gör en prövning betyder inte att man garanterat får högre betyg. Man kan t o m få lägre betyg men då står ditt "gamla" högre betyg ändå kvar (på så sätt är det ingen fara "på taket"...:).
    Prövningar kostar pengar, tid och engagemang. Du kommer behöva resa till prövningsstället minst 2 ggr för att göra ett skriftligt prov och sedan ett muntligt. Om du kan höja betygen i de "större" kurserna som t.ex fysik1a och teknik1 (som är 150poängskurser) så får du 3 ggr så stor höjning jämfört med "samma höjning" i en 50p.kurs t.ex Historia 1a1 och Religion 1.
    Exempel: om du höjer från betyget B till A i fysik1a, blir höjning av snittbetyget för dig + cirka 0,15 men om du höjer från B till A i Historia 1a1, blir höjningen + cirka 0.05. Så, du kan vinna 3 ggr så mycket vid "samma höjning, t.ex från B till A" i en 150p.kurs, jämfört med 50p.kurs.

    Att höja med + 2.0 enbart genom att höja betygen i kurser som ingår i examensbevis, vilket man gör genom prövningar, kommer - när du redan har så pass höga betyg - kommer ta tid. De flesta gymnasiala kurser är á 100poäng, bl a alla språkkurser och alla mattekurser, och höjning från B till A i en 100p.kurs ger höjning av snittbetyget på cirka + 0.1, så man måste i så fall höja i ett steg, t.ex från C till B eller från B till A i 20 st.100p.kurser för att uppnå höjning med 2.0 (eller höja i två steg, t.ex från C till A eller från D till B) i 10 st. 100p.kurser.

    Studie- och yrkesvägledare