Emma
    Hejsan. Nu är det så att jag har tyvärr varit väldigt sjuk och blev tvungen att vara sjukskriven nästan hela andra året i gymnasiet. Planerade på att komma tillbaka och göra det jag kunde nu i trean och sedan läsa upp efter skolan men det gick inte alls bra. I med att jag har varit sjukskriven i mer än tre månader så blir det så otroligt svårt för mig att bara komma tillbaka sådär.
    Jag vill veta om man kunde hoppa av gymnasiet och läsa upp det man saknar på komvux för att få en gymnasieexamen.
    Jag har redan läst ungefär 800 poäng. Men jag känner verkligen av att jag inte klarar av att gå i skolan någon mer. Studenten lockar inte alls. Jag vill så gärna hellre läsa upp eller om ämne på komvux och få en gymnasieexamen eller något liknande (är inte så insatt i detta).
    Nu mår jag iallafall så mycket bättre än vad jag gjorde för ett år sedan (var djupt deprimerad) och jag vill göra vad som för att följa mina drömmar och mål i livet.
    Snälla hjälp.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma! Det finns flera alternativ: läsa på distans mot t.ex Korr on-line gymnasiet; gå om å k 2; individuellt alternativ på IM; folkhögskola men själv nämner du KOMVUX & du kan helst via kurator fråga på KOMVUX dock är regeln att man får söka till KOMVUX det år man fyller 20år. Vet ej om de kan göra undantag. Råder dig gå via kurator eller skolsköterska. Skall fundera mera och återkommer. Ha det bäst så länge! Mikael syv
    • : Hej tack för svaret. Skulle du kunna förklara lite om Korr on-line och IM som du pratade om? Ska ta kontakt med min mentor också.
    • Anna : Jag kommer att skriva svar på din fråga, som du ställer i din kommentar - nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    du kan se Korr On-line gymnasiets presentation på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.
    IM = Introduktionsprogrammen och det finns fem olika där, som i första hand är tänkta för obehöriga till gymnasiet men det förekommer att elever, som är behöriga går också där - speciellt på Individuellt alternativ. Läs om det på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ och bry dig inte om att förklarande text börjar med "Inte behörig?" för att det går även en hel del behöriga elever på Individuellt alternativ - t.ex. pga hälsoproblem då de inte kan läsa på heltid under en period. På Individuellt alternativ är studierna anpassade utifrån eleven behov. Man kan gå på praktik en del av tiden eller gå på helpraktik under några månader, man kan läsa en kurs eller några kurser samtidigt - alltså, utifrån egna förutsättningar. I Lund finns den utbildningen på den här skolan, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/gymnasieskolan-vipan.
    Om du kan tänka dig gå i MALMÖ t.ex så kan titta på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/design-construction-college-malmo.

    Angående Komvux, så är enligt Vuxenutbildningsförordningen: man tillhör komvux från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år, vilket innebär att man kan påbörja utbildning tidigaste 1 juli det året /söka innan - under våren/. Om huruvida komvux i Lund kan göra undantag, är svårt att veta på förhand. Om utbildningsförvaltningen gör bedömning att du behöver läsa på komvux, kan de köpa plats åt dig där - kanske. Eller så kan de inte frångå reglerna. Det görs individuell bedömning i varje enskild fall.
    Bra att du har kontakt med mentor. Kurator och skolsköterskan är också personer som kan vara mycket behjälpliga när det gäller ansöka om undantag. Läkarintyg väger tungt och du kan mycket väl få läsa på komvux, men frågan är vad som är bäst för dig. Du måste ta det alternativet som är bäst för dig!
    Önskar dig allt väl & lycka till! Vi på frågasyv kommer att hålla tummarna för att det ska gå bra för dig!
    Anna SYV
    • : Tack för förklaringen:) Ska prata personligen med min mentor, syv osv för att ta ett beslut. Läkarintyg har jag så det är lungt. Ser fram emot att få bort drnna stessen och sträva mot att kunna läsa det jag har missat i mitt eget tempo senare. Tack för hjälen:)
    • Anna : Kan vara bra att ha "mjuk" start - på deltid, inte kasta dig in studierna på heltid direkt. Prata med läkaren - och du kanske kan vara sjukskriven på deltid och läsa på deltid - till att börjar med ... då passar Individuellt alternativ som bäst. Stort Lycka till! Anna SYV