Joel
    Hejsan, nu är det som så att jag har ångrat mig med mitt gymnasieval. Jag är fruktansvärt trött på skolan och behöver en paus nu!
    Är det möjligt att hoppa av gymnasiet tills nästa läsår (efter sommarlovet) och välja ett nytt gymnasium och gå om första ring?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Joel, tråkigt att höra att du är skoltrött.
    Jag skall förklara olika alternativ för dig: gymnasiet är frivilligt att gå på men, å andra sidan, är du inte Myndig och dina vårdnadshavare bör ge sitt samtycke till alla viktiga beslut i ditt liv och att hoppa av gymnasiet är ett viktigt beslut.
    Du har rätt att söka till nästa års antagning: upprepa samma valprocess som förra året - du söker på dina grundskolebetyg; SYV på skolan eller Antagningskansliet kan hjälpa dig att göra självaste ansökan.
    Om du kan tänka dig en annan lösning - inte att "hoppa av" utan att byta till t.ex. Individuellt alternativ där du kan t.ex. gå på praktik men ändå vara inskriven i skolan, ha rätt till Studiehjälp från CSN och andra förmåner som busskort och gratis lunch - så kanske är det ett bättre alternativ för dig - i väntan på att du förhoppningsvis kommer in nästa år.
    På högskola/universitet kan man ansöka om Anstånd med platsgaranti i fall man har förhinder men vet att man vill återuppta studierna längre fram. En sådan möjlighet finns inte på samma sätt på gymnasiet men du kan givetvis fråga - i fall din gymnasieskola skulle kunna hjälpa dig att "boka plats" till nästa år. Troligtvis bör andra skäl finnas också - som t.ex. läkarintyg eller svåra omständigheter /t.ex. om någonting hände som gör att du JUST NU inte kan studera/. Bra att gå via kurator som vet om en sådan eller en annan lösning är möjlig.
    Jag hittade Individuellt alternativ på förlänade skolor /utanför den kommunala skolan, som också är en möjlig lösning/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/design-construction-college-vasteras
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vasteras-citygymnasium

    Sammanfattning: det är frivilligt att gå på gymnasiet, men dina vårdnadshavare bör ge sitt samtycke; du har rätt att söka till åk1 igen men det finns inga garantier att du kommer in där du vill läsa; bättre alternativ för dig är att försöka byta till Individuellt alternativ samtidigt som du ber om "anstånd med platsgaranti" på din nuvarande skola.

    Önskar dig allt väl! Lycka till!
    Mvh
    ANNA SYV