maya

    Hej! Just nu pluggar jag till lärare första termin men jag insåg rätt så snabbt att jag inte är intresserad av det och vill hoppa av för att plugga Samhällsförändring och social hållbarhet till nästa höst. Jag undrar nu vilka komplikationer som kommer att ske när jag hoppar av. Kommer jag kunna få CSN? kommer jag hamna i andra urval? jag har dock inte kompletterat mina gymnasiebetyg. Hur avslutar jag det programmet jag pluggar till?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Maya!
    om du tar studiemedel nu, måste du få godkända resultat på kurserna du är inskriven på, för att kunna i framtiden få studiemedel, direkt, utan att först behöva läsa utan studiemedel. Så, jag rekommenderar att du läser klart påbörjade kurser och försöker få godkända betyg i dem och detta även om du inte tar studiemedel nu; detta för att det är alltid bra att ha fler godkända högskolepoäng: kan behövas i olika sammanhang men annars ser bra ut i din CV, om inte annat.
    Jag rekommenderar att du går och pratar med studievägledare på din institution. Det är givetvis tillåtet att hoppa av utbildningen. Och du kan meddela att du hoppar av till t.ex utbildningsadministratör, vilket brukar oftast räcka, så blir du "avskriven" och meddelandet går till CSN att du har hoppat av. Fram till den dagen som du bedriver studierna (eller är inskriven på utbildningen) har du rätt att behålla studiemedel men när du nästa gång ska ansöka om studiemedel, kommer CSN titta på hur många godkända poäng du fick under tiden du fick studiemedel.

    Tips!
    Om du inte har ngt jobb som står och väntar på dig och inte har ngn utbildning du kan direkt nu "hoppa på", då skulle jag råda dig att överväga läsa vidare och söka till den andra utbildningen medan du läser på din nuvarande utbildning. Det är väldigt många som gör så. Du får varken sig för- eller nackdelar vid antagning till den nya utbildningen pga du läser nu, men du har nu sysselsättning och inkomst i form av studiemedel (om du tar studiemedel så klart). Du har möjlighet att lära dig mera och få fler godkända högskolepoäng, vilket kan visa sig vara en stor fördel längre fram.

    • : Tack för svaren, så det är okej och fortsätta plugga men ändå söka in till en annan utbildning? och hur lång tid tar det innan jag får CSN om jag inte klarar någon av kurserna.Kommer det påverka CSN även om jag inte blir godkänd och påvilket sätt isåfall
    • Julia : Det är helt OK att fortsätta läsa sin nuvarande utbildning när man söker till en ny utbildning. Det är väldigt många som gör så. Om du blir antagen till en ny utbildning, kan du då bestämma dig att stanna på din nuvarande eller byta till en ny utb. -- ang.Studiemedel. Du måste få GODKÄNDA betyg, inte bara "betyg", när du läser med studiemedel, för att ha rätt till fortsatt studiemedel. Gör ditt bästa, försök få så många godkända betyg du kan! För detaljerna om procentsats för godkända poäng vs icke-godkända eller oavslutade kurser, var god läs info på www.csn.se eller ställ frågan till personal på CSN.