Dina
    Hej! Jag har haft en strulig början på gymnasiet. I höstas 2014 läste jag hela HT men var tvungen att hoppa av p.g.a sjukdom. Var ledig hela våren 2015 och sökte om nu till ettan.

    Känner nu att det är nötigt att göra om allt en gång till. Är det så att jag möjligen skulle kunna hoppa över 1:an och bara gå 2:an och 3:an.

    Kan jag avsluta det som kvarstår av kurserna i ettan under 2:an och 3:an? Så att jag avslutar dom, eller är det sådant man tar på komvux efter studenten? Skulle vara skönt att ha gymnasiet avslutet innan studenten.

    Jag har lätt för att lära, och tror att det inte skulle vara något problem för mig.

    Tacksam för svar.

    MVH
    Dina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Dina!
    Det är bra att du är motiverad och vill lära dig mycket på kortare tid.
    Boka tid hos SYV på din skola och ställ sen frågan som du ställer till oss här. Min bedömning är att du nästan garanterat får ett Nej på skolan.
    Jag kan förklara varför jag TROR du får avslag på din ansökan, om du vill.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Du kan absolut fråga på skolan och höra vad du får för svar.
    Rektor har stor makt och kan besluta att anpassa undervisning för en elev, ge personlig handledning, enskilda prov mm. men det görs extremt sällan, i princip - nästan aldrig.
    Förklaring:
    om en elev läser snabbare eller långsammare än resten av klassen (dvs har andra prov än resten av klassen, har läxor i andra avsnitt i läroboken o s v), måste lärare ge enskild handledning, göra personliga genomgångar, svara på ANDRA FRÅGOR än resten av klassen ställer (för att resten av klassen läser andra avsnitt) och detta innebär att läraren arbetar övertid och har rätt att få betalt för sin övertid - det är extremt dyrt och de flesta skolorna har helt enkelt inte råd med det.
    En annan förklaring är att det ofta är mindre bra för elevens hälsa att läsa på mer än heltid. Om du ska läsa ikapp, då måste du ägna många fler timmar/vecka åt dina studier än det som är "normalt, vanligt". Detta kan ha negativa effekter på din hälsa - både på kort och på lång sikt. Det kanske går bra att läsa mer än heltid i några veckor, men sedan kan du få huvudvärk, sömnsvårigheter och andra stress-symptom. Varför riskera din hälsa när det samtidigt är extremt dyrt för skolan att låta dig läsa ikapp?

    Fördelar för dig när du går om ett år:
    du kan i lugn och ro "gå på djupet" i varje ämne, lära dig mer och få högre betyg samtidigt som du kan ha lite mer fritid, jämfört med dina klasskamrater som inte läste de kurserna förra året.

    Jag bestämmer inte om du får eller inte får läsa ikapp. Det gör rektor på ditt program men innan hen fattar beslut kommer hen att tillfråga dina föräldrar /vårdnadshavare/ för att du är under 18 år.
    Om dina föräldrar säger Nej till "snabbläsning" - blir det 100% Nej från Rektor.
    Om dina föräldrar säger Ja till "snabbläsning" - blir det 99,99% Nej från Rektor.
    Rektor kan också säga Nej utan att fråga dina föräldrar. SYV på din skola kan svara ang. om vad skolans policy är: om det någon gång hände att någon elev fick läsa ikapp så som du vill läsa.

    Jag ser stora fördelar i att läsa om en termin och skulle avråda dig från att försöka läsa ikapp (även om din skola skulle gå med på det).

    Hoppas du förstår att jag vill att mitt svar blir till HJÄLP för dig.
    Jag kommer att hålla tummarna för dig, oavsett vad du beslutar dig om att göra!
    Milla SYV
    • : Ja snälla! Förklara!! :))) :(((
    • Milla : Jag skriver en längre förklaring till dig nu. Kort förklaring är att det är dyrt och besvärligt att anpassa undervisning för en elev och skolan "måste inte" göra det, därför ge de det inte.