Laura
    Hej,

    Jag går just nu sista året på IB och är predicted 42 IB points. Enligt tabellen hos min syv konverteras detta till 22.5. Min fråga är, måste jag göra högskoleprovet trots att jag har 22.5? Jag kommer troligtvis söka psykologprogrammet i Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Om jag inte gör det, skulle det kunna påverka mig negativt på något sätt? Och om det är så att jag måste göra provet och får dåligt på det, kommer det påverka mina chanser att komma in?
    • : Om du går igenom antagninstatistiken i statistik.uhr.se för antagningen till HT15 kan du se att 22.5 i BI( där du kommer att konkurrera med dina betyg) räckte till att bli antagen till samtliga lärösten i landet som erbjuder programmet, förutom uppsala där den sista personen som blev antagen hade 22,5 vilket förmodligen betyder att urskiljning med HP hade tillämpats för sökande med samma betyg. Men i urval två så sänkte den lägsta antagningspoängen i Uppsala till 22,3 vilket innebar att 22,5 räckte till om man stod som reserv. HP var därför inte nödvändigt förra hösttermin för att bli antagen där man vill förutsatt att man hade max betyg. Att göra HP kommer aldrig att påverka dig negativt dock så att göra det verkar klokt om man vill vara säker att komma in om urskiljning skulle ske.
    • Milla : Väldigt bra kommentar från Hickmat och jag håller helt med! Kommer ändå skriva svar på din fråga nu!
    • Mikael : Tack, Hickmat för en mycket bra kommentar: alldeles korrekt och högst relevant kommentar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Grattis Laura till utmärkta studieresultat!
    Vi hoppas du kommer in på betyg i BI urvalsgruppen men för säkerhets skull kan du göra HP och här finns det info som kan hjälpa dig lite på traven http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    För övrigt så håller jag helt med Hickmat som kommenterade din fråga.
    Tips: sök till alla orter men prioritera i första hand den där du helst vill läsa. Gör HP & trots att det inte är gratis, kan det vara en bra investering i din framtid.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare