cipher

    Hej! Jag går nu första terminen av civ ing indek och funderar på att byta program helt till läkarprogrammet - jag vet - stor skillnad men det var mellan dessa två i början av året och nu känner jag att civilingenjör inte var min grej. Min fråga är angående hur det blir med CSN. Min "plan" just nu är att vänta tills beskedet kommer (9 dec) för att se om jag kom in i läkarprogrammet, och då "hoppa av" från indek. Problemet är att jag inte vet hur det då blir med CSN. Jag är medveten om att CSN prövar för hp man läste innan man hoppade av men tentorna jag har är i januari. Om jag hoppar av 9 dec så kommer jag inte ha hp resultaten för de kurserna som tar slut i januari. Kommer jag ändå kunna ta csn lån igen när jag börjar på läkarprogrammet? Om det är otydligt så är det bara att fråga! Tack så hemskt mycket!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ TANNER!
    Läkarprogrammet i Sverige är numera en 6-årig utbildning och det är max under just 6 läsår (eller 12 terminer) som man kan få studiemedel på eftergymnasial nivå. Om du nu har tagit studiemedel i några månader /eller ens veckor/ då kommer din studiemedels-"pott" inte räcka för hela läkarprogrammet (i vilket fall)... Vad gäller hoppa av och prövning som CSN gör, så måste du uppvisa godkända högskolepoäng för den tiden som du läste med studiemedel, för att annars får du avslag nästa gång du söker studiemedel. Lösningar som jag set är att om du nu kunde återbetala hela summan du fick från CSN för studier den här terminen... eller att du gör tentorna på ditt nuvarande program och försöker "kamma hem" de högskolepoängen som kommer ge dig rätten till fortsatt studiemedel.
    Du får annars kontakta CSN direkt - för att det där beslut om studiemedel fattas. Jag svarade nu utifrån det jag känner till i min roll som SYV (utifrån den erfarenhet jag har men jag jobbar inte direkt med frågorna som har med studiemedel att göra och bestämmer inte hur reglerna ser ut och inte ens får tolka reglerna; tolkningsföreträde i de frågorna är det CSN som har).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    • cipher : Tack för svaret! Delen jag är lite osäker på är just att då jag läser kurser nu, och hp resultaten kan man endast få i januari när man skrivit tentan, och jag hoppar av i december, hur kommer det gå till då? Räknas det som att jag inte uppvisade nog med poäng eller är det bara de kurserna som avslutas tills den dagen jag hoppar av? Tack för svar
    • Julia :

      Så här ser CSN på saken: exempel - du studerade i 10 veckor och fick för de 10 veckorna studiemedel för heltidsstudier. På högskolenivå motsvarar 10 veckors studier på heltid = 15 högskolepoäng. Under de första 40 veckornas studier på högskolenivå, måste du klara av minst 62.5 % av poängen för vilka du fick studiemedel. Du måste klara av få godkända betyg i minst 9,38 högskolepoäng, men helst i så många hp som möjligt, helst i alla 15 hp. Det finns inga högskolekurser som motsvarar exakt 9.38 högskolepoäng. I praktiken måste du få godkända betyg i 10 högskolepoäng för fortsatt möjlighet till studiemedel. När i tiden tentorna ligger bryr sig CSN inte om. Du ska uppvisa godkända betyg i minst 10högskolepoäng, i annat fall får du avslag nästa gång du söker studiemedel. Du kan givetvis börja läsa på ett nytt program. CSN kan inte förbjuda dig att bedriva studierna, men för att du återigen ska ha rätt till studiemedel, måste du först uppvisa att du klarade av de 10 högskolepoängen. "Problemet" med studier på högskolenivå kan vara att man får betygen först i slutet av terminen, när man har läst 30hp, alltså en hel termin och då läser man den terminen utan studiemedel. Får man godkända betyg som motsvarar minst 62,5 % av poängen för den tiden man tog studiemedel, kan man från den dagen återfå rätten till studiemedel. Det är i alla fall så jag förstår hur det fungerar, men jobbar inte med beviljande av studiemedel. Det gör de som jobbar på CSN. Du kan läsa reglerna på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel