Johanna

    Jag har endast gymnasieutbildning och skulle vilja vidareutbilda mig för att komma vidare i arbetslivet. P.g.a. en funktionsnedsättning har jag nedsatt arbetsförmåga och orkar endast ha en sysselsättning på halvtid. På den icke arbetsföra delen har jag ersättning från FK. Detta medför vissa begränsningar, nämligen följande: 1. Det är inte möjligt att ha halv ersättning från FK och halvt CSN. Om jag börjar studera hamnar ersättningen från FK vilande, och jag måste söka stipendier för att klara min försörjning. Man kan få helt CSN för halvtids studier, men tydligen gäller detta endast om man behöver lägga ner motsvarande heltid p.g.a. funktionsnedsättningen. Men jag orkar inte åtta timmar/dag varken när det kommer till jobb eller studier. 2. Ersättningen kan endast vara vilande i två år, därefter försvinner rätten till den. Detta skulle påverka mig negativt under resten av mitt liv, eftersom jag efter utbildningen inte kommer att kunna jobba mer än halvtid. Jag drabbas alltså av en inlåsningseffekt som gör att jag bara kan studera i två år. Jag har hittat en utbildning till socialpedagog som jag skulle vilja gå. Denna är på halvtid i två år, vilket vore perfekt. För att vara behörig krävs dock några års arbetslivserfarenhet inom socialt arbete. Jag försöker just nu få jobb som elevassistent, men det är svårt då jag konkurrerar med utbildade elevassistenter samt personer som gått barn- och fritid på gymnasiet. Min gymnasieutbildning är teoretisk. Det finns utbildningar till socialpedagog som är två år på heltid, och som inte kräver att man redan har arbetslivserfarenhet inom socialt arbete, men omräknat till halvtid skulle detta bli fyra år. Då står jag utan försörjning på den icke arbetsföra delen när jag är klar med utbildningen, vilket vore total katastrof då det idag är mycket svårt att få ersättning från FK. Min fråga är därför hur jag bäst skaffar mig erfarenhet inom socialt arbete för att kunna gå en utbildning som kräver arbetslivserfarenhet. Oftast måste man ha jobbat minst halvtid under några år. Tack på förhand!

    • Besökande : Svår fråga du ställer. Kan ni ordna "tre-parts-samtal" då du, din handläggare på FK och en representant från CSN och kanske även från Arbetsförmedlingen närvarar? Din situation kräver någon sort "speciell lösning"; kanske kan undantag göras? men det är inget som en vanlig SYV vet någonting om...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    Du frågar hur du kan få erfarenhet inom socialt arbete; och här tänker jag på Praktik (om det är svårt att få Jobb).

    Men jag vill också ta upp frågan om yrket Socialpedagog är lämpligt för dig - med tanke på din funktionsvariation; nu är jag inte rätt person att ge "instruktioner" ang. om detta yrke eller ett annat yrke är passande för dig, men jag tycker det är en rimlig fråga som är viktigt att utreda.
    Ponera att du skaffar dig utbildning till socialpedagog; vad händer sen? Ska du kunna jobba inom det yrket? Finns det anställningar på halvtid som du skulle kunna få?
    Kan det finnas andra yrken som är mer lämpliga att du utbildar dig till?
    ****
    Mitt förslag är att du försöker få en Arbets-psykologisk utredning på Arbetsförmedlingen (eller via AF). En sådan utredning skulle visa på vilka yrken som är lämpliga för dig. Jag tycker det är där du bör börja.
    Du kan samtidigt också kontakta de utbildningsansvariga för utbildningar till Socialpedagog: berätta om vilken sort funktionsvariation du har och be om deras åsikt - om dina chanser att klara av utbildningen och sedan kunna få jobb och klara av att jobba inom det yrket.

    Kontaktuppgifter till de utbildningsansvariga för yrkeshögskoleutbildningar hittar du lätt via yhguiden.se

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för ditt utförliga svar! Att socialpedagog skulle passa mig är jag rätt säker på, då jag känner mig själv väl. Några av mina styrkor är att se människor och att tänka utanför boxen. Jag älskar att hjälpa andra, och känner att jag vill omskola mig för att kunna jobba med det. Min funktionsnedsättning påverkar främst energinivå och motorik, så det som inte fungerar är att jobba heltid samt ha jobb som uteslutande innebär praktiska göromål i högt tempo. Det här med praktik ska jag kolla upp! Jag har aldrig haft kontakt med AF eftersom jag inte är arbetslös utan driver egen verksamhet som bl.a. frilansskribent. Men jag ska absolut kolla vilka möjligheter som finns när det gäller praktik och försörjning under tiden. Du har också rätt i att jag måste kolla upp hur arbetsmarknaden ser ut när det gäller halvtidsanställningar. Jag tror att jag skulle älska jobbet i sig (det tror även de som känner mig) men jag ska ju orka också.
    • Julia : Om du kunde få praktik på en sådan arbetsplats där du senare vill jobba /som socialpedagog/ så skulle du slå "två flugor på en gång" - både tjäna arb.erfarenhet och få testa på hur det är att jobba på ett sådant ställe "på riktigt". Börja kanske med studiebesök till flera olika ställen där socialpedagoger kan jobba: då ser du på bredden och under studiebesök kan du också börja "fiska efter" möjlighet att de tar emot dig på praktik... :) Lycka till!
    • Julia : Tips! kika på https://yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg - en halvtids distansutbildning som tar emot ansökan nu (sen ansökan). Stödpedagog och socialpedagog - ligger inte så långt ifrån varandra; det finns ingen skarp gräns. Så kanske den utbildning kan passa dig.
    • :

      Hej Julia! Tack för dina tips!

    • Julia : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer