Ahmad

    Hej! Jag har ett utländsk gymnasiebetyg och jag skickade den till UHR där fick utlåtande att jag har behörighet i matematik 4, Arabiska 7, Biologi 2 samt samhällskunskap 2. Jag läste undersköterska utbildning på Komvux 1700 poäng och har läst många andra kurser vid sidan om, hur gör jag för att kunna få gymnasieexamen från komvux ? Kurserna som jag läste på Komvux skolor förutom vård och omsorg kurserna är: Naturkunskap 1a1 Naturkunskap 1a2 modernaspråk 1 Modernaspråk 4 Modernaspråk 5 Modernaspråk 6 Geografi 1 Engelska 5 Engelska 6 Engelska 7 Svenska som andra språk 1 Svenska som andra språk 2 Svenska som andra språk 3 samhällskunskap 1b Jag har läst kurser på totalt 2850 poäng Min fråga är:om Jag läser matematik 1 och 2 på komvux, har jag rätt till att få gymnasieexamen ? Anledningen till att jag vill ha gymnasieexamen från komvux är för att jag får högre meritvärde eftersom jag läste moderna språk 4-5 och engelska 7 som höjer till 2,5 poäng vilket jag inte får om jag söker med min utländska gymnasieexamen. TACK PÅ FÖRHAND

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du har utländsk gymnasieutbildning som av UHR är bedömd och om du fick svar att du för grundläggande behörighet behöver komplettera med svenska (och kanske något annat ämne, kanske t.ex med engelska) då kompletterar de med det som uppges att du behöver komplettera med och så kan du söka till högskola. Du behöver i så fall inte ta ut examensbevis från komvux.
    Men om du vill ta ut examensbevis från komvux, då gör du planering mot examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du behöver bland annat godkänt betyg i Gymnasiearbete. Temat för GA måste stämma överens med utbildningens huvudinriktning. Om det är yrkesexamen från vård- och omsorgsprogrammet måste du ha temat för GA som är inom vård och omsorg. Du behöver ha E i GA, som är ett av kraven för att få ut examensbevis från komvux (och också från gymnasiet).
    Du skriver bl.a att du "har läst kurser på totalt 2850 poäng" och det är jättebra, men har du godkänt betyg i Gymnasiearbete?
    I examensbevis på komvux ingår 2400poäng. 100p.av dem är GA, gymnasiearbete. Av övriga 2300poäng finns det ett antal obligatoriska kurser men som är olika inom "olika program". Dock måste man alltid ha godkända betyg i bl.a matematik 1, svenska 1 och engelska 5 och i en kurs i historia, samhällskunskap, naturkunskap och religionskunskap. Jag kan inte se att du har godkänt betyg i matematik 1. Det måste du ha - antingen genom att läsa kursen eller genom en prövning. Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a, jämfört med 1b eller 1c. Så, läs eller gör prövning i matematik 1a.
    Sedan, beroende på vilken särskild behörighet som krävs för just din högskoleutbildning, rekommenderar jag ta in alla kurser som krävs för den särskilda behörigheten. Om vi tar läkarprogrammet som exempel: matematik4, biologi2, fysik2, kemi2.

    Undrar: hur kommer det sig att din undersköterska utbildning gick ut på 1700poäng? Det är rätt många poäng, brukar inte vara så många. Är du säker på alla de kurser är på gymnasial nivå och inte en del av dem är på grundskolenivå? Om man läser 1700p. på gymnasienivå, då läser man under längre tid än 4 terminer (2 läsår) på heltid. Läste du under så lång till till undersköterska? Det är rätt ovanligt i så fall.