Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'speciallärare/specialpedagog' (11 st.)
-
Vad borde jag studera till högskolan?
Hej! Jag är lite orsaker på hur jag vill fortsätta mina studier efter jag blir klar med komvux. Jag är 23 år gammal och är osäker om det värt det att studera utbildningen teckenspråkprogrammet innan jag studerar till grundskollärare och sen...
Hej,så länge det inte ges jobbgaranti finns alltid chans (eller snarare risk) att gå arbetslös. Att ge någon garanti på att du får jobb efter din utbildning kan jag tyvärr... Läs hela svaret -
Kan man plugga vidare efter utbildningen jag ska ta?
Hej! Jag ska studera till grundskollärare med inriktning mot F-3 (grundnivå) på universitetet. Sen tänkte jag att fortsätta studera så att jag kan bli en Speciallärare eller Specialpedagog (advanceradnivå). Däremot skulle jag vilja utveckla mina kunskaper (dvs på forskarnivå) men vet inte...
Hej Sara!efter varje grundutbildning på högskolenivå finns en teoretisk möjlighet att gå hela vägen till att kunna bli en forskare. Vägen är lång och ganska... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Väg till specialpedagog?
Hej! Jag är intresserad av att bli specialpedagog men vad jag har kollat på så är det bara en vidareutbildning, vad är de för grundexamen man måste ha?
hej Ellen,det är Lärarexamen i grunden man måste ha för att kunna vidareutbilda sig till en speciallärare eller en specialpedagog >>. Specialpedagogen är, alltså, en Iärare som har genomgått en specialpedagogisk påbyggnadsutbildning. -
Jobba som förskollärare?
Hej, Jag är intresserad av att jobba med barns utveckling, helst yngre barn, men känner inte att jag vill "låsa" mig till förskolan utan jag skulle i så fall vilja vidareutbilda mig till specialpedagog så småningom. Jag har hört att det är osäkert huruvida specialpedagogutbildningarna...
Hej Emelie, det är svårt att få anställning som lekterapeut>> pga många söker till de få tjänster som utlyses. Har man utbildning som förskollärare eller som... Läs hela svaret -
Behörighet för specialpedagog?
Hej! Först och främst vad är skillnaden på specialpedagog och socialpedagog? Ifall jag vill bli specialpedagog måste jag vara utbildad lärare? Måste jag i så fall ha jobbat som det i flera år eller räcker det med att så fort jag blivit utbildat till förskollelärare kan jag söka in till...
Hej Ellinore, om många yrken, bl a om yrken specialpedagog >> & socialpedagog >> kan man få info om på www.framtid.se Specialpedagog är påbyggnadsutbildning för lärare.... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man gå för att bli special pedagog?
Finns det något yrkesprogram som man kan gå för att bli special pedagog, vilket? Eller bara högskoleförberedande program?
Hej NikoIina! En specialpedagog >>> arbetar för att underlätta för barn, ungdomar och vuxna i behov av särskilt stöd.Till skillnad från speciallärare... Läs hela svaret -
kan jag vidareutbilda mig till speciallärare?
Hej, jag har blivit antagen till följande utbildning: Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång musik. Om jag utbildar mig till detta och jobbar som musiklärare på en grundskola i 3 år, kan jag efter det vidareutbilda mig till speciallärare?
Hej Nilla! Speciallärare är inte ett yrke utan flera - man kan bli Speciallärare i matematik, eller i språk och skriv/läsutveckling eller inrikta sig på Utvecklingsstörning: se exempel på de olika lärarprogram nedan -
+?Vad kan man göra om jag går ut första året med F i matte 1a?
Går el linjen första året och kommer nog få F i matte 1a, vill veta vad som kommer hända i framtiden och vad man kan göra.
Hej Noah! Det är tyvärr så att utan godkänt betyg i Matte 1, kan man ej få Examensbevis och bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Du läser på El-... Läs hela svaret -
Nationellt program i annan studietakt?
A
Hej, Leena! Jag tror jag förstår problemet: du vill hitta möjlighet att läsa ett vanligt nationellt gymnasieprogram på deltid men det finns tyvärr inte ett sådant alternativ att... Läs hela svaret -
Komma in på gymnasiet?
Hej! Jag fick F i matte och idrott höstterminen 2015. Ska snart söka till gymnasiet och är hur orolig som helst. Är det dem betygen som avgör om man kommer in eller ej? Vill för övrigt gå på en yrkeslinje stylist tror jag. Har verkligen extremt svårt med matte.. Men hoppas att bli godkänt i både...
Hej, Ellen! Matte är viktigare än Idrott. Med F i Idrott kan du komma in på gymansiets nationella program men ej i F i Matte. Om du tittar på vilken behörighet som krävs för att komma in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga