Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med '#grundskollärare #lärare #högskolan #högskoleutbildning' (9 st.)
-
Vad borde jag studera till högskolan?
Hej! Jag är lite orsaker på hur jag vill fortsätta mina studier efter jag blir klar med komvux. Jag är 23 år gammal och är osäker om det värt det att studera utbildningen teckenspråkprogrammet innan jag studerar till grundskollärare och sen...
Hej,så länge det inte ges jobbgaranti finns alltid chans (eller snarare risk) att gå arbetslös. Att ge någon garanti på att du får jobb efter din utbildning kan jag tyvärr... Läs hela svaret -
byta från lärare i f-3 till 4-6?
Hej! Jag undrar hur enkelt det är att bli behörig till att undervisa som lärare i åk 4-6 om man är utbildad i f-3? Jag ska välja utbildning och står mellan dessa två val och är orolig att jag kommer ångra mig om jag väljer det ena...
Hej,du får gärna ställa din fråga till studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna för att det är de som är experter på lärarutbildningar. Min... Läs hela svaret -
Lärarutbildning?
Hej! Jag undrar bara om vad för betyg jag behöver för att komma in i lärarutbildningen och hur mycket merit sammanlagt det behövs?
Hej M! det finns väldigt många olika lärarutbildningar som kan vara mer eller mindre svåra at komma in på. Försök få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser du... Läs hela svaret -
Vilken linije ska jag välja?
Hej! Jag heter Daniel och går i klass 7. Jag vill bli lärare i (geografi, historia, religion, tyska, engelska eller matte). jag undrar vilken linije jag borde gå om jag kan välja mellan: Natur, Samhälle, ekonomi eller teknik.
Hej Daniel,precis som Ludmila skriver i sin kommentar, så är det för tidigt att bestämma sig angående gymnasieprogram, när man går i årskurs 7. Det är bra om du läser på... Läs hela svaret -
Ämneslärare 7-9 teknik?
Hej! Jag är intresserad av att läsa till tekniklärare år 7-9. Jag har arbetat som obehörig lärare i fem år. Dock i olika ämnen så VAL är tyvärr inget alternativ då jag inte uppfyller kriterierna att man ska ha undervisat i två år i aktuellt ämne. Jag skulle helst vilja plugga på distans då...
Hej - det bästa rådet jag kan ge är att du frågar på de ställen där KPU för blivande lärare i teknik erbjuds, ex på... Läs hela svaret -
Hur många manliga vs kvinnliga lärare finns det i ämnerna?
Hur många kvinnliga vs manliga lärare finns det i ämnena svenska, matte, naturkunskap (biologi/kemi/fysik), socialkunskap (religion/historia/samhällskunskap/geografi), moderna språk, engelska, filosofi, gympa och konst (typ bild, teater etc)? I hela Sverige...
Hej Elfrida, det är en intressant fråga men kan också vara svårt att hitta pålitliga statistiska uppgifter. varför? jo, för att SCB, Statistiska Central... Läs hela svaret -
Vilken linje ska jag gå om jag vill bli lärare??
Hej! Jag vill bli lärare i svenska och i engelska. Min fråga är vilken linje jag ska gå isåfall? Jag vill väldigt gärna gå humanistiska. Kan jag göra det om jag då vill bli lärare i dem ämnena?
Ja, det går bra att gå humanistiska programmet om man vill bli lärare i språk!:) -
Jag har 2250 poäng, är jag behörig till högskolan?
Hej! Jag har läst naturvetenskap programmet på gymnasiet, men eftersom jag blev sjuk och inte klarade alla kurser, så har jag läst flera kurser på komvux. Just nu har jag totalt 2250 poäng. (Matte 1c, Svenska 3, Engelska 6 ingår). Jag vill komma in på lärarutbildningen på högskolan. Och de...
hej Maryam, för Grundläggande behörighet som alltid krävs för alla högskoleutbildningar i Sverige måste man uppnå den så kallade GRUNDLÄGGANDE... Läs hela svaret -
Kan man bli grundskollärare trots brytning?
Hej! Jag vill utbilda mig till grundskollärare, helst f-3 men kan tänka mig 4-6 också. Jag vill egentligen bli mattelärare men som jag förstår det så måste man undervisa i alla ämnen när man undervisar upp till årskurs 7? I alla fall...
Hej Sabina! Du skriver att du vill jobba med yngsta barnen, och då tänker jag på yrket Förskollärare>> i första hand; har du funderat på att söka till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga