Anton
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2011 och fick slutbetyg och läser nu upp på komvux för att komma in på min utbildning i framtiden. Min studievägledare är inte aktiv just nu på komvux där jag studerar och jag undrar en sak. Jag har IG i idrott och hälsa i slutbetyget måste jag räkna med denna kurs i snittbetyget? Likadant gäller estetisk verksamhet men den är jag godkänd i.

    Mvh Anton
    • Milla : Har du gjort högskoleprovet?:)
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga! *L*

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Reglerna för vad som gäller i "ditt fall", dvs för en person som har Slutbetyg från 2011, finns på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-komvux.pdf

    Och det står inte uttryckligen om man får eller ej "byta ut" en kurs på det sättet som du vill. Läs igenom info på länken ovan - och hojta till om du hittar vad som står om just det: att räkna in en annan kurs än den som finns med i Slutbetyget.

    Jag föreslår därför två alternativ:
    1. att vi kontaktar Antagning.se och ställer just den konkreta frågan - och jag vill försäkra mig om att jag förstår dig rätt: Vill du kunna räkna med ANDRA BETYG än idrott&hälsa1 och Estetisk verksamhet?

    2. fundera över om du kan göra Prövning i de två kurserna för att på så sätt höja betyg i dem. Om du höjer betyg genom att läsa kurser eller göra prövningar i dem, spelar ingen roll. Höjt betyg är höjt och det är det högre betyget som räknas in.

    Vad prövning är och hur det går till kan du få veta om du går in på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Så fort vi får svar från Antagning.se, hör vi av oss!
    Ha det bäst & lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag förstår att du vill hitta en bra lösning och vill ta vara på alla dina rättigheter och det är jättebra, tycker jag!
    Det är dock Antagning.se som bedömer dina betyg när du söker till svenska högskola/universitet och det är deras tolkning av reglerna som gäller.
    Du kan godta deras förklaring (via oss) eller så kan du ställa samma fråga eller andra frågor direkt till dem.
    Här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ kan du läsa FAQ (frågor som ställs ofta) eller så kan du skicka en egen fråga via knappen FRÅGA OSS ? en stor blå knapp till höger.

    Som sagt, vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att påverka Antagning.se´s beslut och bedömning.
    De har egna betygsexperter och det är deras beslut och bedömning som gäller.

    Vi på fråga SYV kan skicka länkar till sidor där pålitlig info finns och vi kan ställa din fråga till betygsexperter. Nu har vi gjort det och fick ett svar, som du tycker är fel svar och då är det i så fall bättre att du själv tar kontakt med Antagning.se och "förhandlar" direkt med dem.

    Oavsett vad vi på Fråga SYV tycker, kommer inte Antagning.se ändra sin bedömning, om de tycker att de har rätt.

    Jag hoppas du kan godta detta svar och jag hoppas du får rätt mot Antagning.se.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går!
    Vi håller tummarna! :)
    ANNA
    • Anton : Vad bra, hoppas vi får fram ett bra svar! En fråga till. Om jag tex gör en prövning i Svenska ska jag också göra nationella provet då?
    • Anton : Anton Vad bra, hoppas vi får fram ett bra svar! En fråga till. Om jag tex gör en prövning i Svenska ska jag också göra nationella provet då?
    • Anna : Prövning i Svenska består av två delar: skriftligt prov och 2-3 veckor senare - muntligt prov. Läraren rättar den skriftliga delen och har samtal med dig (muntlig del) och sedan sätter betyg på sammantagen bedömning av båda delarna. Om huruvida det är det nationella provet eller något annat prov i svenska som du får som en skriftlig del - kan inte jag svara på.
    • Anton : Okej, jag läste lite om meritpoäng också. Om jag läser det nu då gäller det nya systemet? Om jag tex läser engelska 6 som motsvarar engelska b då får jag ingen meritpoäng för den för i det nya systemet är det bara engelska 7 som ger meritpoäng?
    • Liselotte : Om du läser Engelska 6 eller Engelska B (som är motsvarande kurser) då får du 0.5 i Merit för godkänt betyg i den. Om du sedan läser Engelska 7 eller Engelska C - får du 0.5 i Merit för godkänt betyg i den kursen. Du kan, alltså maximalt få 1.0 i Merit för Engelska. På komvux kan det finnas möjlighet att läsa B och C kurser - fortfarande (pga möjlighet att få Slutbetyg är förlängd till 1 jan 2017), men i ditt fall så kan du läsa Engelska 6 (och sedan också Engelska 7) - så får du Meritpoäng för Engelska.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, nu fick vi svar från Antagning.se och här får du läsa deras svar i din helhet:

    (citat börjar)"För att höja sitt meritvärde måste man läsa exakt den kurs som man har IG i och går inte det så är det tyvärr så att man måste räkna med dessa IG.

    Idrotten måste alltid räknas med i slutbetyg utfärdade efter 2010, lika så estetisk verksamhet. Han kan alltså inte läsa andra kurser och få räkna bort dessa kurser.

    Nej har man utökade kurser så är dessa markerade om man har slutbetyg efter 2010 och då är det dessa utökade kurser som inte räknas med om de inte krävs för behörighet.

    Det enda sättet alltså, att inte behöva räkna kurser med IG, är om man läser upp och byter ut med samma gamla kurs eller nyare kurs som är en utbyteskurs enligt Bedömningshandbokens utbytestabeller.

    https://bedomningshandboken.uhr.se/Svenska/Meritvardering/Tabeller-for-utbyteskomplettering1/

    Vänliga hälsningar" (citat slut)

    Vår tolkning av detta svar är att din enda möjlighet att "bli av" med betyg i Idrott&hälsa och i Estetisk verksamhet - är att skaffa högre betyg i samma kurser, vilket du kanske kan göra genom Prövningar.
    Du får höra med Komvux eller Prövningsenheten i din kommun om det finns möjlighet för dig att göra prövningar i de kurser.

    Bästa hälsningar
    Liselotte, SYV på Fråga SYV
    Liselotte
    • Anton : Det var konstigt. När man läser här på antagning så står det såhär. Samtliga betyg som ingår i slut/avgångsbetyget räknas Betyg inom ramen för utökad studiekurs räknas endast med om det krävs för behörighet eller höjer jämförelsetalet Betyg i idrott och hälsa/gymnastik räknas endast med om det krävs för behörighet eller höjer jämförelsetalet Skala 1-5, meritvärdet omräknas till 0-20-skala enligt Universitets- och högskolerådets föreskrifter om behörighet och urval
    • Anton : http://www.uhr.se/sv/Studier-och-antagning/Antagning-till-hogskolan/Betygsurval/Meritvarde/
    • Anna : Vi har ringt och ställt din fråga till en expert och fick det svaret som du fick av oss. Jag undrar om hur många poäng du har i ditt Slutbetyg? Om du har 2500 poäng, då har du inga "utökade studiekurser", för att ha Utökade, måste man ha fler än 2500 poäng i Slutbetyget. Och det är just de kurser som är markerade som UTÖKADE som det stycket handlar om, som du klistrade in i din kommentar. Så fick vi det förklarat per telefon av en betygsexpert.
    • Anna : Jag kommer att utöka mitt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer