DB
    Jag har en fråga gällande vårterminen 2024, finns alla utbildningar som finns på ht 2023? Eller spelar det någon roll? Jag tänker nämligen plugga upp mitt ma3c betyg och valde att istället för att söka in ht23 att satsa mer på vt24,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, det brukar finnas betydligt färre utbildningar som startar i början av vårterminen, jämfört med höstterminen. Det är alltså inte alla utbildningar som startar både på hösten och på våren. De flesta utbildningar startar endast på hösten. Utbildningsutbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden men du kan både se "bakåt" hur det brukar vara på just din utbildning + du kan fråga de som jobbar på institutioner där intressanta för dig utbildningar ges om det finns planer på att starta "din" utbildning på våren.
    Vad gäller "plugga upp" matte 3c-betyg, så kan det vara fördelaktigt för dig att skaffa betyget i matematik 3b som är en lite enklare kurs. Om du i ditt examensbevis har betyget i matte 3c, så kommer det betyget stå kvar i vilket fall för att inget i examensbeviset får ändras men högre betyg i matte 3b kommer räknas in (i stället för 3c) när Antagning.se räknar ut ditt meritvärde i kompletteringsgruppen (BII).

    Studie- och yrkesvägledare