Hanna
    Hej, jag tänkte plugga till jurist sen efter gymnasiet men har inte riktigt fattat skillnaden mellan en åklagare och advokat. Om jag tar Massi Fritz som exempel så är hon målsägandebiträde, alltså hon hjälper offret om jag har rätt? Hur specialiserar man sig på det viset? Måste man sitta i ting för att kunna ansöka in till advokatsamfundet? Om jag blir jurist då efter min utbildning, måste jag "ta in" klienter jag "inte vill ha"? Förövaren dvs i vissa sammanhang? Om jag då blir advokat senare kan jag specialisera mig på vissa mål? Att jag kan neka klienter eller blir jag bara tilldelad jobb? Kort sagt, vill bli advokat men jobba som målsägandebiträde i vissa fall.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    jag undrar om du redan har läst i yrkesbeskrivningen Advokat>>www.framtid.se ? :)

    Det är en lång väg till att bli en advokat... och regler och villkor kan också ändras på vägen... så som det är idag behöver det inte nödvändigtvis vara om några år... Och jag ser att du är 14 år... så du har hela gymnasiet framför dig, det är 3 år... och sedan 4.5 år på juristutbildningen... det är alltså minst 8 år framåt i tiden som vi "pratar om". Saker och ting kan ändras ganska mycket på så lång tid.

    Det är bra att du har ett mål ... men jag känner också att även om vi får fram ett svar på hur det funkar IDAG, så behöver det inte bli rätt svar när det kommer att gälla för dig, för då kanske mycket har förändrats..? så frågan är om du vill kontakta Advokatsamfundet med din fråga eller om du avvaktar lite... och försöker få svar om några år, t.ex när du läser åk3 på gymnasiet, kanske för att göra "rätt val" av högskoleutbildning...? :) Vad tycker du?

    Du får gärna kontakta Advokatsamfundet>> om du vill. Det är de som "sitter på" svaren som du önskar få.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    P.S - bästa hälsningar & lycka till i dina studier!

    Liselotte