Laura

    Hej Syv!  Jag vill bli en Holistic nutritionist men jag vet inte hur? Jag tror jag måste först ta en bachelors i dietetics and nutrition men jag fattar inte hur ska jag få en bachelors. Kan man studera en bachelors/masters direkt efter gymnasiet eller vad händer? Jag vill helst studera i Spanien på engelska.

    PS. Jag går på Pre-IB just nu.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    i Sverige måste man för att komma in på "masterprogrammet" ha med godkänt nivå läst 3 år på högskolenivå (man kan alltså ta "kandidatexamen" efter 3 år) - och då blir man behörig att läsa på Avancerad nivå, där magister och masterprogrammen ligger. Magisterprogrammet läser man i Sverige på 1 år och masterprogrammet - på 2 år.

    Hur utbildningssystemet är uppbyggt i Spanien, vet vi tyvärr inte. Vi har ingen expert på studier i Spanien. Vi kan tyvärr ge mycket begränsad hjälp vad det gäller studier eller söka jobb utomlands.

    Tips: sök info på följande hemsidor, som vi bedömer som pålitliga och relevanta i relation till din fråga:

    www.csn.se/utomlands - info om Studiestöd vid studier utomlands;

    www.fragasyv.se/info/studera-utomlands - tips på vad som är bra att tänka på;

    www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/spanien - info på svenska högskolornas gemensam hemsida;

    www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    och om du stöter på problem - prata med SYV som jobbar på din skola på IB-programmet.
    Du kan också testa kontakta EURES-rådgivare >>, expert på Spanien /men tyvärr är deras uppgif att förmedla Jobb i Spanien, inte studier - men vår erfarenhet säger att, om man har tur, kan man få tips, råd och värdefulla hänvisningar och ibland rent av svar på sina frågor, även om frågor gäller studir - från en EURES-rådgivare/.

    Kontaktuppgifter till EURES-rådgivare kan du hitta på https://ec.europa.eu/eures

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har idag fått ett svar via mail. Du kan svara ang. Var i Spanien /regionen/ du vill läsa och skicka din fråga till den epost som finns nedan och Lycka till!

    Regarding bilingual programs in high school we have a wide offer in Spain. Besides, the Department of Education are in charge of the plans and studies developed in their autonomous regions. There are plenty of options.

    To start with, the student should decide where in Spain he/she wants to live and study and then we can provide the contact detail and the website of the regional Department of Education.

    Regards

    Asesora Técnica Docente
    Consejería de Educación de Alemania
    Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
    Lichtensteinallee 1, 10787 Berlin
    +49 30 8871590
    [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare