ida
    Skulle du vilja förklara för mig lite mer om vad en prövning är? Hur mycket kan man höja sig i betyg? Om har G och vill uppnå MVG, är det möjligt?
    En sista fråga. Hur många prövningar kan man göra samtidigt och hur lång tid tar det? Försökt att förstå mig på det men inte fått något riktigt grepp om det.
    / ida

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    På den här sidan förklarar vi ganska utförligt vad Prövning är och vad som gäller.

    Man får det betyget som man förtjänar och läraren som sätter betyg på prövningen vet inte ens om du tidigare har fått betyg i samma kurs eller inte och om du fick betyg - vilket betyg du fick... Det finns personer som vill höja från ganska höga betyg, t.ex från B till A och det är helt OK att försöka göra det.

    Det går också att höja från IG till MVG på en gång. Om man kan uppvisa kunskaper som motsvarar betyget MVG, då får man det betyget.

    Du frågar hur många prövningar du får göra samtidigt och hur lång tid tar det. Det är inte så lätt att ge ett konkret svar på de frågorna. Du behöver anmäla dig "i god tid" innan prövningen - och det är lite olika i olika kommuner. Det som är ganska vanligt att man behöver göra anmälan och genomföra betalning (500 kr) - minst 3 veckor innan det skriftliga delen av Prövningen (första delen). Dock förekommer det också andra "tidsramar"... Efter den skriftliga delen brukar det ta minst 2 veckor innan man kan göra andra (Muntliga) delen. Detta pga läraren rättar det skriftliga provet och förbereder frågorna (utifrån hur skrivningen ser ut) - som du får på den muntliga delen.

    Det är nog inte möjligt att skriva flera prövningar under en och samma dag - men det finns inga regler som förbjuder det direkt. Du kanske kan skriva en prövning på förmiddag och en på eftermiddag.... om de tillfällen erbjuds på det stället där du gör prövningar. Tiden /datum och klockslag/ för prövningar bestäms utifrån när läraren har tid och tillgång på lokaler. Vid den skriftliga delen av prövningar - tillgång på lokaler och provvakter.

    Eftersom du får göra prövningar utanför den kommunen där du är folkbokförd, går det bra att jämföra datumen i alla kranskommuner och välja de datum som passar dig bäst.

    Sök på "Prövning" på kommunernas hemsidor (de kommuner där det är praktiskt möjligt för dig att göra prövningar - med tanke på att du måste resa dit minst 2 ggr) och om du inte hittar, ring till kommunens växel och be dem hänvisa dig rätt.

    Bästa hälsningar & lycka till med prövningar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har redan läst lite om vad ni har skrivit angående en prövning. Men jag tänker på att om man har G i ett ämne och man vill uppnå ett MVG för ex. Om man lyckas med det, hur mycket ändras snittet då? Jag har hört om att det är max 0.2 men kan det verkligen stämma? Och hur blir det sen efter sommaren med oss som har gamla betyg systemet, då man bara kan göra prövningar med betygsskalan G-MVG? /ida
    • Milla : Om det är en liten kurs (50 poäng) då blir höjning från G till MVG ca 0.2 - det stämmer. Om det är en 100 poängskurs - då blir höjning ca 0.4. Efter 30 juni 2016 kan man inte längre göra prövningar i "gamla kurser" - då gör man prövning eller läser en ny "motsvarande" kurs - och får man högre betyg, räknas det högre betyget i ditt jämförelsetal i så fall. Tråkigt blir det om man vill höja betyg i någon gammal kurs som inte har motsvarighet bland de nya kurser (det går, alltså, inte höja betyg i de kurser). :( men de flesta kurser har, som tur är, motsvarighet i det nya systemet!