Nove

    Jag har pluggat kandidatprogram i geovetenskap i en termin nu men börjar inse att det inte är vad jag vill över huvud taget. Det är även svårt att orka och hänga med när jag inte tycker det är kul. Jag hade hellre pluggat något som involverar teknologi/datorrelaterat. Jag älskar att pilla med olika teknikdelar, förstå vilka delar som gör vad och laga eller bygga grejer. Jag vet dock inte vilka utbildningar som hade involverat det. Jag gick natur-samhälle på gymnasiet och hade rätt höga betyg. Det verkar som att jag för att kunna gå de utbildingar som involverar mer tekniska ämnen behöver plugga mer matte och fysik, vilket jag har haft ganska svårt för tidigare. Just nu bor jag hemma hos min partner, hoppar jag av geologiutbildningen kan jag nog inte ta ett till CSN-lån pga skulden jag har från det nuvarande. Det är inte heller möjligt att flytta hem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nove!
    Vad gäller studiemedel, så är mitt råd att du försöker klara av studierna som du nu får studiemedel för (få godkända betyg i kurserna, trots att du kom fram till att du kom in på "fel" utbildning). På så sätt kommer du undvika "problem med CSN".
    ******
    Vilka andra (nya) studier som du bör söka till, är en viktig fråga, men den hänger ihop med frågan om studiemedel. Om man inte har råd att studera, måste man i så fall söka jobb. Du kan i så fall försöka få jobb snarast möjligt, spara pengar för att kunna läsa i framtiden.

    Vad gäller söka till en annan högskole-universitetsutbildning, så är "för sent nu", i december, att söka till vårterminen, då anmälningsperioden är slut. Nu kan man endast anmäla sig till de utbildningar där det står tomma platser, där Sen anmälan öppnar. Anmälningsperiod till hösten startar på www.antagning.se i mitten av mars 2023.
    Men du får gärna titta på andra typer av utbildning, t.ex inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se - till de tekniska eller IT-daga yrkeshögskoleutbildningar brukar matematik 2 krävas men inte fysik, kemi eller andra naturvetenskapliga ämnen. Yrkeshögskola kan också göra undantag och ta in obehöriga. Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör och i början av det nya året kommer fler yrkeshögskoleutbildningar beviljas och då dyker de också upp på www.yhguiden.se (se gärna i slutet av januari och framåt).