Maria

    Jag vill söka till programmet Systemvetenskap (180p) nu till hösten fast till två olika universitet. Men min rädsla är att inte bli antagen till något utav dom även fast jag har meriterna och poängen för det. Eftersom; Tidigare höstar har jag sökt till Arkitektutbildningarna, (300p) 3st i olika städer, om jag minns rätt. Mina besked var att jag inte var antagen till något utav dem eftersom "jag hade sökt för många antagningspoäng". Jag fick alltså inte ens svaret NEKAD eller RESERV, vilket gjorde mig orolig och besviken att det kunde bli så utan att jag fick information om det... Finns det alltså ett max antal högskolepoäng man kan söka? Jag är rädd att samma kommer ske igen.

    • Julia : Kan det vara så att du sökte till Arkitektutbildningarna när du läste ett program på högskolenivå: högskola eller universitet?
    • : Ja, det var inget program men jag tror att jag läste någon teknisk bastermin eller en liten 7,5p kurs under tiden.
    • Julia : Varför jag frågade var att om man går ett program så har man kurserna upplägda till nästa termin - på heltid och då kan man (är i alla fall tanken) endast söka till en halvtidsutbildning "till", som tillägg. Men det går att gå kring det genom att lägga de Nya utbildningar högst upp i sin ansökan och kurser inom programmet som man redan går - längre ner (för att inom programmet har man platsgaranti på kurser som ingår). Om du vid tiden av ansökan gick ett program skulle i så fall förklaringen vara att du blev antagen till kurser inom programmet på heltid och då kan man inte bli antagen till ännu en till heltidsutbildning. Men om du vid tiden för ansökan inte gick ett program, då förstår jag inte hur det kunde bli såsom du beskriver i din fråga. Du måste "ta" det med personal på Antagning.se!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    Du får gärna kontakta Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och telefontid kl.9-16 på vardagar. Det du beskriver låter otroligt och fel. Man ska kunna söka 12 st. olika heltidsalternativ vid ordinarie anmälningsperiod till svenska högskole-/universitetsutbildningar. Man kan bli antagen till sitt sista alternativ eller till något av alternativen längre ner eller inte bli antagen till något alternativ men det sker pga för låga meriter (och inte för att man sökt för många alternativ).
    Begränsning på antal högskolepoäng finns när besked ANTAGEN ges (max 45 hp per termin) och vid placeringen i RESERV (här finns det ett max-antal högskolepoäng som man kan stå i RESERV till). Man kan alltså bli antagen till max 45 högskolepoäng per termin.
    Vad gäller ställas i RESERV, så ska man vara behörig till den utbildningen man sökte, och även gjort anmälan i tid. Den sökande får besked om hur många poäng hen kan ställas i reserv till och enligt vad jag vet får välja vilka alternativ hen vill stå i reserv till och vilka hen vill i så fall "släppa" och som tas bort från ansökan.
    Så brukar det gå till enligt vad personal på Antagning.se svarar när man frågar.

    • :

      Okej, vad konstigt. För alla programmen jag sökte till hade 30hp poäng/ per termin. Men det verkade som att alla mina val helt enkelt ströks och nekades pga "för många valda ansökta hp poäng".  Iallafall, då tror du inte att det skulle ske någonting sådant igen om jag söker 1. Systemvetenskap - valfri stad & ... 2. Systemvetenskap - annan valfri stad om jag har alla behörigheter och meriter som då säger? Du menar att jag borde bli antagen till åtminstone ett program, och sen reserv på resterande?

    • Anna : Jag tycker du behöver kontakta Antagning.se och reda ut vad som har hänt med din tidigare ansökan för att det låter extremt otroligt att det kan bli på det sättet som du beskriver. Varken sig jag eller någon av mina kollegor har högt något liknande någon gång! --- Det som gäller står på www.antagning.se - du kan också ringa eller maila till de som jobbar med antagning till högskole-universitetsutbildningar. --- Du bör kunna upp till 12 olika alternativ samtidigt och om du är behörig till alla alternativ kommer du delta i konkurrensen. Att man söker (inom ansökningsperiod) till en utbildning och är behörig betyder att man kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats. Det finns inga garantier på att bli antagen, inte ens om man har högsta meritvärde (22.5) och högsta resultat på högskoleprovet (2.0) - detta för att antal sökande som har högsta meritvärde och högsta resultat på högskoleprovet kan vara fler än utbildningsplatser. I så fall kan utlottning tas i bruk och slumpen får avgöra vilka som får platserna på utbildningen. Att vara behörig är helt nödvändigt, för att högskoleutb.iSverige kan inte ta in obehöriga, sedan deltar man i konkurrensen om utbildningsplats. Om du blir ANTAGEN till ditt första, höstprioriterat alternativ, kommer de lägre prioriterade alternativ tas bort. Om du blir antagen till ett av de lägre prioriterade alternativ, kommer du ställas i RESERV till dina högre prioriterade alternativ. Läs information på www.antagning.se - är du osäker kontakta de som jobbar på Antagning.se