Josefin
    Hur mycket är det egentligen okej för lärarna att sänka en i betyg? Jag har haft A i geografi nästan alla terminer i högstadiet, men jag fick nyligen E på en debatt vi hade där det gick väldigt dåligt. Inte för att jag inte kunde underlaget, utan för att jag var nervös och inte vågade argumentera högt mot de andra. Min lärare vill sänka mig från A till D. Även fast jag iallafall har haft B på de flesta uppgifter vi har gjort. Jag riskerar nu att inte komma in på mitt gymnasium, är det verkligen okej att de sänker så mycket på grund av en uppgift? Har jag inte rätt att komplettera iallafall? Vi har ju alla olika svårigheter och jag har väldigt svårt att prata inför folk, jag kan inte hjälpa det. Bör det verkligen påverka mitt betyg så mycket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    jag förstår att du är upprörd och kanske också ledsen.
    Betygssättningen är dock inte ngt. som SYV har kunskaper om eller kan påverka. Det är Lärarnas kompetens - att sätta betyg. Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, te.nr 08-52733200

    Mina råd är
    1. prata med läraren
    2. prata med rektor
    3. ring till Skolverkets upplysningstjänst.

    Bästa hälsningar och lycka till!