Siri
    Hej!

    Jag har fullständiga gymnasiebetyg från 2013. Men mina betyg räcker inte för den utbildningen jag vill läsa. Funderar därför på om jag kan läsa Matte 3b för att höja mina betyg? Har inte läst den kursen, inte matematik C alltså - som det hette när jag gick gymnasiet. Har just nu 1,0 i merit från Engelska C och Spanska Steg 4.

    Nu till mina frågor, undrar om det hade hjälpt mig att läsa till matematik C och om jag kan tillgodose den kursen även om det inte är ett krav för att läsa ett program. Alltså om mitt betyg kommer att höjas även om det bara är grundläggande behörighet. Eller är det så att det endast kan göra att jag blir behörig de kurser där matematik C/3b är ett krav?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Siri,

    det som gäller i ditt fall (Slutbetyg från 2013) - vad det gäller meritpoäng kan man läsa på den här sidan>>

    Om det till din högskoleutbildning krävs endast Grundläggande behörighet, dvs inga krav ställs på särskilda kunskaper i matematik, borde du få 0.5 i merit för Matte B (eller matte 2) och ännu 0.5 i merit för Matte C (eller matte 3).

    Men det kan vara så att du redan nu har max i merit för att

    Om du har godkänt betyg i moderna språk, steg 4 - så kanske du också har godkänt betyg i steg 3 och i så fall har du 1,5 i merit för Moderna språk. Tillsammans med engelska (1.0) blir det sammanlagt 2.5 vilket är max i merit.

    Oavsett vilka kurser man har betyg i, kan man aldrig få mer än 2.5 i merit.

    Höja ditt meritvärde kan du i så fall genom att höja betygen i de kurserna som du har i ditt Slutbetyg.

    Om du gör högskoleprovet, kommer du att med resultatet av HP prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Om du inte har godkänt betyg i Spanska, steg 3 (utan bara i steg 4) - kan du kanske göra Prövning i Spanska 3 och tjäna 0.5 i merit på det sättet.

    Jag försöker inte avråda dig från att läsa matte 3, det är alltid bra att ha mer mattekunskaper.

    • : Hej!
    • : tack för svar! Har godkända betyg i alla spanska steg. Är du säker på att jag får 1,5 i merit för moderna språk? Då jag läste detta på länken du skickade:Steg 3 ger 0,5 meritpoäng Steg 4 ger 1,0 meritpoäng Steg 5 eller högre ger 1,5 meritpoäng Bara den högsta nivån räknas.
    • : Alltså att bara den högsta nivån räknas, vilket blir 1.0 i merit för moderna språk och inte 1,5.
    • Liselotte : Men du får ju 0.5 i merit för matte B. Har du godkänt betyg i matte B? om inte matte B/2 krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning, får du 0.5 i merit för matte 2 (matte B). Då blir det hur som helst 2.5 i merit.
    • Liselotte : Sedan är det så att det den tolkning som Antagning.se gör som gäller. Hur Antagning.se TOLKAR reglerna kan till 100% bara Antagning.se veta. Det kan därför vara lika bra att fråga dem.
    Läs alla kommentarer