Fernandes
    Hej! Nu har jag börjat i en yrkes linje på 2 år inom Webbutveckling, men jag börjar tappa intresse för webbutveckling och jag vill börja jobba med något mer fysiskt. Jag har funderat och tänkt på det ett tag men jag skulle vilja byta yrke till elektriker.
    Min fråga är hur kommer det se ut om jag byter yrke? Kommer jag behöva plugga el och energi i komvux eller hur funkar det??
    ??

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fernandes;

    grundutbildning till yrket Elektriker ligger på gymnasial nivå. Om du redan har "gymnasiekompetens", t.ex Examensbevis - brukar komvux inte kunna (tyvärr) bereda plats på yrkesutbildningar på gymnasial nivå (detta pga komvux måste prioritera sökande med kort utbildningsbakgrund), men hör gärna med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Ingen kan förbjuda dig att Söka till yrkesutbildningar på komvux, men att komma in - finns det ingen garanti på...
    därför tycker jag du ska även kika på Yrkeshögskole-alternativen, ex. yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor - där det krävs bl.a godkänt betyg i gymnasiekurser i Mekatronik och/eller i Fysik, men YRGO anordnar preparand-kurser för de som söker utb. hos Yrgo, men inte är behörig. Skulle du t.ex vara intresserad av det alternativet som jag tipsar om, länk ovan - kan du söka till YRGO-preparand-kurs och samtidigt till Fysik 1b1 eller Fysik 1a på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; fråga också på komvux i din kommun om de kan erbjuda läsa Mekatronik1-kurs.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej tack för svaret! Jag har läst IT kommunikation i gymnasiet och fått examensbevis. Jag har godkända betyg i matte 1c och 2c också Fysik 1. Behöver jag bara läsa mekatronik för att kunna söka in till Elektronik ingenjör då?
    • Julia :

      Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga; så alla kan söka. Den här yh: teknikhogskolan/elektronikingenjor med start 9 sept 2019 har, enligt våra uppgifter, Restplatser; så det går fortfarande att söka. Och den här yh har nästa start i mitten av aug 2020.

    • : Finns det någon i Göteborg? Eller behöver jag vänta tills nästa år?
    • Anna : Hela utbudet av yrkeshögskoleutb.finns på www.yhguiden.se och det finns yh på distans; dock de innehåller nästan alltid några Obligatoriska träffar. Du får hemskt gärna kika på www.yhguiden.se
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Gbg finns det väldigt många olika yh-utbildningar; du kan kanske också läsa på distans mot en annan stad, men tänk då på att det brukar ingå ett antal obligatoriska träffar, även om det är "distans".
    Restplatser - du får gärna kika på yh med "restplatser": det är utbildningar som har börjat eller som ska börja inom kort, och som har någon enstaka ledig plats - även om det kanske inte är Exakt inom det område som du i första hand önskar... så kan man faktiskt genom att välja rätt praktikplats och "tilläggsutb."/kurser och/eller själstudier - inrikta sig mer åt det hållet som man önskar..., ex. på yh i göteborg med Restplatser (uppgift om restplatser är från 5 sept 2019):
    hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjor-goteborg
    ec-utbildning/technical-operations-specialist-ecutbildning-goteborg
    mätningsingenjor-teknikhogskolan-goteborg
    utbildning/handelsakademin/anlaggningsprojektor-med-bim-kompetens
    Vänligen
    ANNA