EnslavedInCapitalism
    Hej! Jag är en 19 åring som funderar på att bli lärare, jag funderar mestadels på förskolan / åk 1-3.

    Jag undrar hur en arbetsdag skilljer sig mellan dessa två, hur länge jobbar man?
    Jag vet att förskolor kan ha öppet tex. 06.00-18.30 och lärarna därmed jobbar i skift? Tex. 06.00 - 14.00.
    För årskurs 1-3 har jag dock ingen aning hur tidsplaneringen ser ut.

    Jag förstår mig heller inte på ledighet när man är lärare.
    Jag vet att man får ett minimum på 25 lediga dagar. Är det dessa dagar lärarna tar ut på sommaren och får lärare som är semesteranställda (ej ferie) ledigt på jullovet eller något annat lov förutom den lucka under sommaren där man kan ta ledigt med sina semesterdagar?

    Jag förstår att en del av loven går till arbetet men jag undrar om det förekommer sig någon mer ledighet än de 25 dagar som man bara kan ta ut på sommaren som semesteranställd.

    Ökar semesterdagarna i takt med ålder?
    Kan man spara semesterdagar som semesteranställd lärare?

    Mvh / en virrig tjej.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag eller en annan allmän SYV är inte expert på de frågorna som du ställer. Allmänt gäller att arbetsgivare behöver inte bjuda på fler semesterdagar än vad Semesterlagen föreskriver. Vad jag vet, så föreskriver semesterlagen (som gäller nu, året 2023, i Sverige) att 25 arbetsdagar är minimum men arbetsgivare kan "bjuda på" fler semesterdagar. Vissa kommuner inför lokala regler där de ökar antal semesterdagar med stigande ålder på en anställd. Men det är olika och alla förskolor och grundskolor är inte kommunala. Det finns en del privata förskolor och grundskolor.
    Under "sommarlovet" kan en hel jobb finnas för förskollärare och lärare, t.ex kan lärare "bemanna" fritids. Elevernas föräldrar är ju inte lediga hela sommaren och barnen på förskolorna, i förskoleklass och även i grundskolans tidigare år t.ex de som ska börja årskurs 4 på grundskolan, är ju fortfarande för unga för att lämnas ensamma hela dagarna. Är föräldrarna på jobbet, så måste ju ngn ta hand om barnen och då går barnen kanske på fritids, eller en annan verksamhet som anordnas av kommunen. Så, förutom planering, fortbildningar och möten med kollegorna, finns det även mycket annat jobb som behöver göras på förskolor och skolor även under sommartid.
    Allmänt gäller (enligt det jag kunde läsa mig till) - se t.ex unionen.se/rad-och-stod/semesterns-langd-och-nar-den-far-tas-ut - att en anställd som jobbar heltid har rätt att ta ut minst 20 semesterdagar under sommarmånaderna och har rätt att spara 5 semesterdagar i högst 5 år. På så sätt, kan man spara, på fem år, 25 semesterdagar och resterande måste tas ut antingen i ledighet eller i pengar. Om arbetsgivare "tvingar" anställda ta ut semesterdagar i ledighet eller går med på att betala ut de icke-uttagna semesterdagar i pengar, är olika.
    Vad gäller arbetstiden, så kan det bero på om man är anställd på heltid eller på deltid. Exakt när man börjar och slutar på skoldagar på alla skolor kan jag tyvärr inte uppge. Du får gärna fråga de som är verksamma inom det yrke (de yrken) som du är intresserad av eller kontakta fackföreningar eller personalavdelningar på kommunerna.

    Studie- och yrkesvägledare