Hej jag heter Naomo och det är så att jag håller på att utbilda mig till syv och var nyss ute på min praktik. Jag har både adhd och andra svårigheter. Sen är min högsta dröm att arbeta i Stockholm i framtiden. När jag väl kom till praktiken så kände jag trygg med min handledare och att yrket verkar vara så roligt och längtar att jobba som det. Då det var den första praktiken så var jag osäker på hur jag skulle göra för att det skulle bli bra då jag hade höga krav på mig själv och alla mina uppgifter jag skulle genomföra under praktiken och blev jag så stressad av så att alla mina vägledningssamtal gick fel. Det har gått så bra på utbildningen hittills och jag ej har skrivit några omtentor eller något. Sen kommer jag till praktiken och då bli det såhär. Sen fick jag höra ifrån min handledare att "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag underkänt dig". Sen sa hon även "Jag hade aldrig några problem med vägledningssamtalen, för jag var trygg i mig själv då" . Det fick mig att känna mig så dålig och har påverkat mig väldigt mycket. Då det får mig att tvivla på mig själv ännu mer och har verkligen sänk min självkänsla ännu mer och jag är så rädd för att inte kunna bli vägledare som är min dröm. Jag vill verkligen detta så mycket!! Hur ska jag göra för att kunna kämpa vidare med utbildningen som vanligt? Hur ska jag tänka gälla val tills nästa praktik?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32204 frågor besvarade.
Hur ska jag göra?
1 Svar
Hej Naomi,
tråkigt att läsa om dina negativa erfarenheter av SYV.praktiken. En studerande kan bli "avrådd" från utbildningen (av programmets lärare eller övriga utbildningsansvariga) om de anser att den studerande inte är lämplig för det yrket som programmet utbildar för. Om du är lämplig och kommer få anställning som SYV, kan jag inte ha någon åsikt om (för att jag känner inte någonting annat är exakt just det som du skriver i din fråga). Min erfarenhet är att de vi lärde oss på utbildningen och vad man sedan gör på en arbetsplats skiljer sig som "dag och natt". Någon tid för att ha timslånga samtal finns på skolorna inte alls. För det mesta registrerar man elevernas gymnasieval och ger information (svarar på frågor) och att sitta och "dividera kring kunskap om sig själv och hur man gör ett medvetet och bra-underbyggt val" kan man inte göra för att man har max 30 min per elev och läsår (bara för att ta ett exempel). Att använda sig av olika verktyg som t.ex "spegling" eller kunna "let the klient tell her story" finns inte tid, när man har jättemånga elever på en SYV-tjänst. Om jag ska vara ärlig, så känns det att det skulle vara lättare och bättre att inte gått SYVprogrammet och få jobb som SYV (för att då vet man i alla fall inte hur det egentligen är tänkt som en process med en serie av samtal där man återkommer till föregående steg, vid behov, låter den vägledde fundera på saken och man tar upp "tråden" nästa vecka och ventilerar ännu nästa vecka, sätter mål och sedan reder ut "step-stones" som leder till målet och även utarbetar plan B och helst även plan C).
Jobbar man som SYV på komvux, träffar man den "vägledde" i bästa fall en gång under 15-20 min (det i bästa fallet) men för det mesta administrerar man webbansökningar och bedömer vem som tillhör de prioriterade målgrupper (endast på vad de som söker uppger om sin utbildningsbakgrund och mål med studierna) - utan att träffat personen eller ens mailat eller pratat i telefon. Jag vet faktiskt inte vilka arbetsplatser som finns i Sverige idag där man har möjlighet att genomföra riktiga vägledningssamtal, förutom just under praktiken på SYV-programmet. Fråga din f d handledare på praktiken om hen kan ge ett ärligt svar ang.Hur ofta genomför hen riktiga vägledningssamtal enligt vad SYV-programmet lär ut? Ta, annars, det antal elever som din handledare är SYV för och dividera med antal arbetstimmar under ett läsår och se hur mycket tid hen har för en elev under ett läsår. Glöm inte att i arbetstid ingår diverse möten och att samtal genomförs under lov-veckorna. Är SYV sjuk så tas ofta inga vikarier in och ingen gör SYV-ens jobb när hen är borta från jobbet. Med hänsyn till allt detta så är man glad om man får 30 min för en elev på ett helt läsår (i praktiken blir det så att en SYV på skolan träffar inte en del av eleverna, över huvudet taget).
Men om du inte blir godkänd på praktiken, så kommer du med stor sannolikhet inte kunna få ut examen som SYV. Men även utan examen som SYV kan man få jobb som SYV (arbetsgivarens bedömning avgör).
Jag tycker Annas förslag om att du pratar med några lärare på SYV-programmet är bra, jag håller med. Jag vill också ge dig råd att söka sommarjobb eller extrajobb som SYV eller på arbetsförmedlingen: som Arbetsvägledare eller Arbetsförmedlare (du kommer i så fall se hur det går till i praktiken och inte endast vad man lär ut på SYV-utbildningen om hur det skulle gå till, om man hade tid och resurser, vilka man inte har).
Frågor och svar taggade med 'stöd och matchning' (5 st.)
-
SYV mässa/konferens i Skåne?
Hej, finns det någon SYV mässa, konferens på gång nu år 2018 och 2019 i Skåne?
Hej Emma, i dagens läge känner vi till följande "evenemang" i Skåne där SYV kan delta: Malmö, 7 sept. 2018 -... Läs hela svaret -
Tema Utbildningar för nyanlända vuxna?
Hej, om man ska ta upp tema "Utbildning i Sverige" med nyanmälda vuxna (inom STOM, stöd och matchning) - vad råder ni att ta upp vid en gruppinformation? Alla tips är välkomna! Maria
Hej Maria,beroende på hur mycket tid man har för informationstillfället - och på deltagarnas förkunskaper, kan man göra väldigt olika upplägg. Kanske kan man på... Läs hela svaret -
Läsa till SYV eller bli klar med beteendekandidat?
Hej, jag har äntligen, runt 30-årsåldern, kommit fram till att jag skulle vilja utbilda mig till SYV, problemet är att jag samtidigt vill komma ut och arbeta så fort som möjligt. Jag studerar i dagsläget till en kandidat i beteendevetenskap, inr pedagogik, är drygt halvvägs genom...
Ville ge svar då jag själv i min roll som studie- och yrkesvägledare har en rätt annorlunda syn än svaret du fått. 1. Umeå Universitet har en överbyggande... Läs hela svaret -
Hur måtiverar man omotiverade vuxna, några förslag?
hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb...
Hej Oleg, ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga