Lores

    Hej! Jag heter Lores och jag blir 18 i några dagar. Jag har haft det ganska svårt på gymnasiet och har missat ganska mycket. Orsaken är att jag har mått mycket dåligt och har inte orkat gå till skolan. Jag vet inte hur det kommer att gå eftersom jag har missat mycket förra året och även detta året (Jag går i tvåan nu). Jag har tvingat mig själv att gå till skolan några gånger men tyvärr funkade det inte så eftersom jag började att då även mer dålig. Jag hoppas att jag kan få några svar, för att jag skulle verklighen behöva veta hur jag ska göra. Tack!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Lores,
    har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan; med din klasslärare/mentor eller med rektor på ditt program?
    Kanske behöver du bli sjukskriven ett tag och få ngn sort behandling (t.ex samtalsterapi). SYV är inte läkare, psykolog eller kurator; så SYV kan inte ställa diagnoser eller ge behandling.
    SYV är expert på vilka betyg som krävs för att komma på vissa utbildningar och vilka krav som ställs för att få ut examensbevis respektive studiebevis, typ - så...
    Av erfarenhet vet jag att det har funnits fall då eleverna skolkade rätt så mycket men ändå fick godkända betyg i alla kurser (de var så pass duktiga att de kunde skaffa sig kunskaper på den lilla tiden de var i skolan) - det är inte vanligt, men förekommer i undantagsfallen.
    Som regel, får man inte godkända betygen (ofta inga betyg alls, inte ens F) om man uteblev från undervisningen under långa perioder eller t.ex var borta varannan lektion...
    Jag förstår att det finns orsaker till varför du inte var i skolan. Sedan kan man ju också sitta på lektionerna men vara mentalt helt frånvarande, då är man i skolan och kanske har 100% närvaro men inga kunskaper (för man lyssnar inte på vad läraren säger) - ... ?! Det finns många olika varianter på att inte "hänga med" i undervisningen.
    Orsakerna kan vara många: t.ex kanske man går på fel utbildning (man behöver i så fall byta till en annan utbildning);
    man kanske är sjuk och då behöver man hjälp av läkare och/eller psykolog;
    det kan vara sociala problem eller svåra händelser (t.ex dödsfall i familjen) och då är det kurator som är rätt person att vända sig till.
    Det jag som syv kan säga att du är 18 år och kan därför både jobba eller söka till en folkhögskola; men du hinner nog fortfarande söka till år1 på ett nytt gymnasieprogram till hösten 2019. Och det ena utesluter inte det andra... du kan söka jobb, söka till flera olika folkhögskolor (Allmänna kurser) och söka till ett nytt program på gymnasiet och samtidigt försöka hänga med på din nuvarande utbildning så gott det går.
    Sedan får du se var du får plats eller om du får jobb.
    I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Och endast Grundskola är obligatorisk. Helt krasst kan man säga att i fall man inte vill, behöver man inte gå på gymnasiet (dock i verkligheten är det mycket svårt att få jobb med endast grundskolekompetens, men det finns också fall då folk lyckades med det - inte många, men ändå finns).
    Jag tror du själv har ganska god uppfattning om vilka jobb som du kan få nu (i princip i alla fall) och vilka du inte kan få. För att kunna jobba som Bussförare måste man ha Buss-körkort, t.ex - det säger ju sig självt, eller hur? Annars finns det tusentals olika jobb men många kräver ganska höga kvalifikationer t.ex i form av högskoleutbildning; men alla kan inte och behöver inte bli hjärnkikurger eller piloter - även tidningsbärare, gatustädare och skogsplanterare behövs (skogsplanterare kan behöva ha körkort, dock, och kanske t  o m för lastbil, klass C eller jobba i sällskap med någon som har det).

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp - på något sätt!
    Prata med kurator på din skola så fort du får möjlighet att göra det (hen har sekretess och så länge du inte utgör fara för dig själv eller ngn annan, kommer inte hen berätta det du berättar i kuratorsrummet).

    Många vänliga hälsningar
    SYV

    • : Tack! Jag var bara orolig för min utbildning för att jag vill såklart ha en utbildning men mitt mående går det för svårt för mig.
    • Julia : Hälsan är det viktigaste. Har man inte hälsan, kan man inte jobba även om man har utbildning. Så, ta hand om din hälsa i första hand! och Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!